عصر بازار

دولت چقدر از "ثروت" مالیات گرفت؟

عصر اعتبار- درآمد‌های مالیاتی به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت در ۹ ماهه سال جاری به میزان ۱۲.۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و دولت توانسته در مدت مذکور به میزان ۷۷.۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این رشد درآمد‌های مالیاتی از محل مالیات‌های غیرمستقیم بوده است.

دولت چقدر از "ثروت" مالیات گرفت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تابناک، دولت برای تامین هزینه های خود در بودجه دو نوع درآمد عمده را در نظر می گیرد: درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی. در چند سال اخیر همواره صحبت بر سر آن بوده است که دولت سهم درآمدهای خود از محل فروش نفت را کاهش دهد و در عوض پایه های درآمدی بودجه را بر روی درآمدهای مالیاتی استوار نماید. از این رو تلاش دولت بر این بوده است که این امر را تا حد امکان محقق شود.

    بررسی گزارش وضعیت مالی و بودجه ای دولت در 9 ماهه سال جاری که به تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شده است نشان می دهد که دولت توانسته در 9 ماهه سال جاری از محل درآمدهای مالیاتی به میزان 77.1 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 12.8 درصدی را تجربه نموده است. البته این گزارش نشان می دهد که آنچه در قانون بودجه برای درآمدهای مالیاتی دولت در نه ماهه نخست سال جاری در نظر گرفته شده بود محقق نشده است. مصوب شده بود که دولت در نه ماهه نخست امسال از محل درآمدهای مالیاتی مبلغ 107.4 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که رقم محقق شده نشان می دهد که دولت تنها توانسته است 72 درصد از این رقم را به دست آورد.

    از 77.1 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت، 36.6 هزار میلیارد تومان سهم مالیات های مستقیم و 40.5 هزار میلیارد تومان سهم مالیات های غیر مستقیم بوده است. گزارش نشان می دهد که رشد مالیات های مستقیم و غیرمستقیم در نه ماهه سال 1397 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب مثبت 9 درصد و 16.5 درصد بوده است. بنابراین می توان گفت که رشد 12.8 درصدی درآمدهای مالیاتی در نه ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیشتر مدیون رشد مالیات های غیرمستقیم بوده است.

    در بخش مالیات های مستقیم بیشترین وصول مالیاتی مربوط به بخش مالیات بر اشخاص حقوقی بوده است. دولت توانسته در مدت مذکور حدود 20.9 هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر اشخاص حقوقی درآمد داشته باشد. آمارها نشان می دهند این نوع مالیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.7درصد رشد داشته است. همچنین درآمدهای دولت از محل مالیات بر درآمدها و مالیات بر ثروت به ترتیب با رشد مثبت 17.8 درصدی و 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 19.4 هزار میلیارد تومان و 3.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بنابراین می توان گفت رشد مثبت مالیات های مستقیم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر متاثر از رشد مالیات بر ثروت بوده است. نکته جالب اینکه آنچه برای درآمدهای دولت از محل مالیات بر ثروت در نه ماهه نخست امسال در نظر گرفته شده بود به صورت 100 درصد محقق شده است و عملکرد در این زمینه 100 درصد بوده است.

    همچنین از 40.5 هزار میلیارد تومان مالیات بخش غیرمستقیم، سهم مالیات بر واردات در نه ماهه سال جاری، 9.9 هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالاها و خدمات 30.6 هزار میلیارد تومان بوده است. شایان ذکر است که در نه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد مالیات بر واردات 14.1 درصد و رشد مالیات بر کالاها و خدمات 17.3 درصد بوده است. بنابراین می توان گفت رشد 16.5 درصدی مالیات های غیرمستقیم بیشتر مدیون رشد 17.3 درصدی مالیات بر کالاها و خدمات بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی