عصر بازار

مدیر عامل منطقه آزاد ارس:

معافیت مالیاتی مناطق آزاد برای حمایت از تولید است

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهارداشت: مشوق هایی در مناطق آزاد مانند معافیت مالیاتی وجود دارد که در راستای حمایت از تولید صورت می‌گیرد.

معافیت مالیاتی مناطق آزاد برای حمایت از تولید است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، محسن نریمان مدیرعامل منطقه آزاد ارس امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس، صنعتی ترین منطقه کشور است، گفت: این منطقه در همسایگی کشورهای ارمنستان، آذربایجان و نخجوان قرار دارد و 4 بخش مختلف در قالب یک منطقه آزاد فعالیت دارد.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهارداشت: در مجموع حدود 51 هزار هکتار مساحت این منطقه است که در کنار رود ارس تعریف شده است.

    وی ادامه داد: کشاورزی و آثار تاریخی از مزایای منطقه آزاد ارس است. نگاه مجلس از گذشته بر این بود که مناطق آزاد را به صورت جداگانه از سرزمین اصلی مقررات گذاری کند و از این طریق تاکنون 7 منطقه آزاد شکل گرفته است که از جمله آنها منطقه آزاد ارس است.

    نریمان تاکید کرد: از مزایای همسایگی با کشورها در منطقه آزاد ارس گره خوردن منافع مشترک است و تعاملات اقتصادی برد- برد می تواند شکل بگیرد.

    وی تصریح کرد: مشوق‌هایی در مناطق آزاد مانند معافیت مالیاتی وجود دارد که در راستای حمایت از تولید صورت می‌گیرد.

    مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه معادل هزار و 200 میلیارد تومان در 10 ماه امسال سرمایه گذاری در منطقه ارس صورت گرفته که 90 درصد آن در بخش تولید بوده است. همچنین حدود 40 میلیون دلار نسبت به سال گذشته افزایش سرمایه گذاری داشتیم.

    رییس هیات مدیره منطقه آزاد ارس افزود: با وجود مباحث تحریم، سرمایه گذاران ارمنی، ترک و آذربایجانی در ارس فعال شده اند. سرمایه گذاری ها بیشتر در بخش های تولیدی، سلولوزی، آهن، فولاد، نفت و پالایشگاه و ... صورت می‌گیرد.

    نریمان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه ها برای اشتغال زایی، راه اندازی خط تولید برندهای خارجی در منطقه آزاد ارس است. با وجود بخشنامه های متعدد در سال جاری، مجموع صادرات از ابتدای سال 97 تا دی ماه 213 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل مناسب است. مجموع واردات صورت گرفته 49 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل کاهش چشم‌گیری داشته است.

    رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس اظهارداشت: بخشی از واردات مواد اولیه صورت گرفته با ارز 4200 تومان و بخشی نیز با ارز نیمایی بوده است.

    * مناطق آزاد مشمول ثبت سفارش هستند

    وی خاطرنشان کرد: با قوانین جدید، مناطق آزاد هم مشمول ثبت سفارش کالا شد ولی محدودیت واردات باعث بروز مشکل برای فروشندگان کالا و خدمات شده است.

    نریمان درباره پیش بینی سرمایه گذاری در منطقه ارس طی سال آینده، تاکید کرد: پارامترهای مختلفی در این بخش تاثیرگذار است ولی با اقبال سرمایه گذاری کشورهای خارجی مواجه هستیم و مزایایی در این بخش برای سرمایه گذاران وجود دارد.

    وی تصریح کرد: پیوستن ایران به fatf را تسهیل کننده می دانم و احتمالا نظر نهایی در این باره مثبت خواهد بود ولی رفتار کشورهای طرف مذاکره تعیین کنده است.

    وی در زمینه مشوق ها در مناطق آزاد، افزود: علاوه بر معافیت های مالیاتی، واگذاری زمین و کمک‌های دیگری نیز انجام می‌شود و برای واردات ماشین آلات نیز عوارضی دریافت نمی‌شود.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: بیش از 2 هزار شرکت ثبت شده در منطقه آزاد ارس داریم و 8 هزار و 803 میلیون دلار تا 10 ماهه نخست امسال سرمایه گذاری داخلی صورت گرفته است.

    نریمان گفت: در سال جاری و تا 25 بهمن ماه، 68 هزار تن گواهی تولید در منطقه ارس صادر شده است. همچنین برای هزار و 451 نوع کالا گواهی صادر شد و در این بخش نیز رشد اتفاق افتاده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی