عصر بازار

کاهش رشد اقتصادی هنگ کنگ

عصر اعتبار- وزیر دارایی منطقه هنگ کنگ اعلام کرد رشد اقتصادی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۸ به پایین‌ترین سطح ۲ سال اخیر رسیده است.

کاهش رشد اقتصادی هنگ کنگ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پاول چان گفت پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه پایانی سال 2018 رشد اقتصادی هنگ کنگ احتمالاً معادل 1.5 درصد بوده است که ضعیف‌ترین سطح رشد از سال 2016 محسوب می‌شود. این رشد در مقایسه با رشد اقتصادی 3.8 درصدی سال 2017 نصف شده و بسیار کمتر از میانگین رشد 2.9 درصدی این منطقه در بازه زمانی 2007 تا 2016 بوده است.

    چان در وبلاگ شخصی خود با اشاره به اینکه این روند در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است نوشت نمی‌خواهد چنین واقعیتی را منکر شود که رشد اقتصادی کاهش یافته است. رشد اقتصادی هنگ کنگ برای کل سال 2018 نیز به سه درصد رسیده است که پایین‌تر از سطح هدفگذاری شده دولت محلی است.

    به گفته وزیر دارایی هنگ کنگ، جنگ تجاری بین چین و آمریکا یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد قابل توجه هنگ کنگ بوده است: آثار جنگ تجاری کم کم در حال نمایان شدن هستند به گونه‌ای که رشد صادرات بسیاری از اقلام به صفر رسیده است و از رشد 6 درصدی صادرات سال گذشته فاصله زیادی گرفته ایم. مصرف نیز شدیداً کاهش یافته است به گونه‌ای که رشد آن از 12 درصد در سال 2017 به 2.1 درصد در سال 2018 کاهش یافته است.

    چان با اشاره به این که انتظار دارد پیامدهای جنگ تجاری، کاهش تقاضا برای واردات در سطح جهان و برگزیت کماکان بر اقتصاد هنگ کنگ بار منفی داشته باشند، وعده داد دولت هنگ کنگ اقدامات لازم را برای حمایت از کسب‌و کارها، مشاغل و بازگشت ثبات به اقتصاد انجام خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی