عصر بازار

عضوکمیسیون برنامه بودجه:

بانک‌های دولتی و خصوصی سودده هستند

عصر اعتبار- عضوکمیسیون برنامه بودجه بابیان اینکه، بانک‌های دولتی و خصوصی در حال حاضر سودده بوده و مشکلی ندارند، گفت: طبق نظارت‌های مستمر بانک مرکزی نگرانی برای بانک‌ها وجود ندارد.

بانک‌های دولتی و خصوصی سودده هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمد حسینی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر بانک‌ها افزایش سرمایه زیادی داشته اند، گفت: لذا کفایت سرمایه به میزان نسبت‌های مالی حسابداری که در اکثر بانک‌های ما وجود دارد رقم بالایی است از این رو احتمال ورشکستگی بانک‌ها کم است.

    نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی مشکلات حادث شده برای شبکه بانکی دلیل بر این نیست که ما بگوییم بانک های ما ورشکسته بوده یا موجب ایجاد یک سری مشکلات در حوزه بانکی خواهد شد، افزود:بانک‌ها در حال حاضر فعالیت خود را انجام می‌دهند و به میزان لازم ذخایر آن ها بابت سپرده نزد بانک مرکزی وجود دارد از این رو جای نگرانی نیست.

    حسینی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نظارت لازم بر عملکرد شبکه بانکی دارد، تصریح کرد: از آنجایی که اقتصاد بانک محور است و به نوعی دستوری در برخی مواقع عمل کرده ایم شرایط بانکی مناسب نیست.

    این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر  بانک‌های دولتی و  خصوصی سودده بوده و مشکلی ندارند، ادامه داد: تقویت شبکه بانکی با توجه به رکورد موجود در بخش تولید و حجم نقدینگی رو به افزایش لازم است.

    حسینی با تاکید بر اینکه امروز سود سپرده ای که بانک‌ها به سپرده گذاران می‌پردازند به مراتب بیشتر از میزان سود تسهیلاتی است که بانک‌ها بابت تسهیلات پرداختی از مشتریان دریافت می‌کنند، گفت: این تفاوت در شرایط بانکداری خیلی مناسب نیست پس باید از سیاست‌های جدیدی پیروی کنیم از این رو باید از تدوین قوانین دستوری به بانک‌ها جلوگیری شود.

    وی ادامه داد: همه قوانین و دستورالعمل‌ها در حوزه بانکی باید طبق عرضه و تقاضا و کشش بازار باشد تا بتوان مشکلات این حوزه را حل کرد.

    حسینی با اشاره به راهکارهای افزایش سرمایه بانک‌ها، گفت: در رابطه با افزایش سرمایه گاهی سرمایه مستقیم نقدی به بانک اضافه می شود اما بعضی مواقع از محل تجدید ارزیابی منابع حاصل می شود که از این محل با قیمت گذاری دارایی‌ها به روز این افزایش حاصل می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت به نسبت قیمت ارزش دفتری منهای استهلاکی که می گیرند به افزایش سرمایه بانک‌ها می‌انجامد، افزود: ماده ١6 قانون رفع موانع تولید بانک‌ها را مکلف کردند که از بحث بنگاه داری خارج شده و اگر چنانچه اموال دارایی و سهامی در سایر شرکت‌ها دارند آن‌ها را بفروشند تا به افزایش سرمایه آن‌ها بیانجامد.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در این زمینه روند دوری بانک‌ها از بنگاه داری مقداری کند است، تصریح کرد: کشش بازار و همچنین شرایط فروش و واگذاری سهام آن‌ها به علت شرایط و صورت های مالی شرکت‌ها از عوامل دخیل در این مهم است.

    عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نحوه مدیریت و مقابله برخی بانک‌ها برای واگذاری سهام شرکت‌های تابعه نیز در این مهم بسیار موثر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی