عصر بازار

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

ارزش ذاتی دلار بسیار کمتر از ارقام کنونی است

عصر اعتبار- نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید :کاهش نرخ ارز شدنی است و اگر زمینه شفافیت و جلوگیری از خروج سرمایه فراهم شود کاهش نرخ ارز به تدریج بر روی نرخ کالا و خدمات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

ارزش ذاتی دلار بسیار کمتر از ارقام کنونی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مجیدرضا حریری، با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر برنامه  کاهش نرخ دلار، گفت:‌ ارزش ذاتی دلار و سایر ارزها ارقامی نیست که اکنون در بازار ارزی کشور وجود دارد. حتی ارقامی که در سامانه نیما هم وجود دارد نرخ واقعی دلار نیست.

    دست بانک مرکزی در تزریق به بازار ارز چندان باز نیست

    وی افزود: نرخ کنونی ارز در مقابل اندازه‌های اقتصاد ایران بسیار بی‌ربط است. بازار ارز بازار عرضه و تقاضا است. تاکنون مشخص شده است که دست بانک مرکزی در بخش عرضه چندان باز نیست یا آنکه ملاحظاتی دارد که عرضه ارز به بازار را محدود کرده است.

    حریری گفت: راه حل مدیریت بازار ارز کنترل بخش تقاضا است. البته بخشی از تقاضا در بازار ارز طبیعی است و در بخش کالاهای اساسی است ناچار به عرضه ارز برای خرید این کالاها هستیم. اشتباهاتی در نیمه اول سال جاری صورت گرفت که ازجمله آنها به تاخیر انداختن واردات کالا بوده است.

    سرکوب تقاضای ارزی کار درستی نیست

    وی افزود: سرکوب تقاضای ارزی کار درستی نیست و تنها راهکار مدیریت تقاضای ارزی است. باید اطمینان داشت که از فروردین امسال اتفاقاتی رخ داده  که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و طبیعی است که در این میان عده‌ای اندک نیز سودهای سرشار به دست آورده‌اند.

    حریری گفت: شفافیت یکی از مهمترین راهکارها در وضع کنونی است. کاهش نرخ ارز شدنی است و اگر موفق به کنترل اوضاع شویم ثبات نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود.

    نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت:‌ اگر ارزهای موجود از کشور خارج و تبدیل به ملک در اروپا، آمریکا، کانادا و ترکیه نشود و صرف واردات شود به نقطه تعادل خواهیم رسید و تزریق منابع به بازار ارزی کشور اتلاف منابع نخواهد بود.

    وی افزود: پول کثیف نباید تبدیل به دلار شده و از کشور خارج شود بنابراین ایجاد شفافیت در اقتصاد کمک می‌کند تا از اتلاف منابع ارزی و ایجاد تقاضای کاذب ارزی نیز جلوگیری شود.

    کشور در زمان جنگ تنها با سالانه 10 میلیارد دلار درآمد ارزی اداره شد

    حریری با بیان اینکه، تقاضای خرید کالای لوکس در کشور به شدت افزایش یافته است، گفت:‌ آمار قاچاق کشور نیز کاهش یافته است و فراموش نکنیم که در زمان جنگ با جمعیتی بالغ بر نصف جمعیت کنونی کشور سالانه با 10 میلیارد دلار درآمد ارزی اداره می‌شد و در سال 1384 تا 1386 متوسط درآمد ارزی کشور حدود 30 میلیارد دلار بوده است درحالی که اکنون تنها 30 میلیارد دلار گاز و پتروشیمی به فروش می‌رسد.

    وی درباره تاثیر کاهش نرخ دلار بر کالا و خدمات، افزود:‌ کاهش نرخ دلار به تدریج بر روی نرخ کالا و خدمات تاثیرگذار خواهد بود. اینکه مردم اثر کاهش نرخ دلاراز 18 هزار تومان به 10 تا 12 هزار تومان را ندیده‌اند به دلیل انتظارات تورمی است و از سوی دیگر افزایش قیمت کالاها به اندازه دلار 18 هزار تومان نبوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو