عصر بازار

در بودجه ۹۸

۱۵۳ هزار میلیارد تومان مالیات درمی‌آید؟

عصر اعتبار- نمایندگان در روزهای گذشته کلیات لایحه بودجه ۹۸ را تصویب کردند. البته این به معنای تصویب قطعی آن نیست بلکه با تصویب کلیات بودجه تازه بحث درباره جزئیات و اعداد و ارقام آن آغاز می‌شود؛ موضوعی که باید به آن توجه ویژه داشت، چراکه به اعتقاد برخی اقتصاددانان، پیش‌بینی‌های درآمدی بودجه به ویژه درآمدهای مالیاتی بعید است محقق شود.

۱۵۳ هزار میلیارد تومان مالیات درمی‌آید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از زمان تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی به انتقاد از اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در آن پرداختند. این در حالی است که در روزهای گذشته نیز مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای که به مناسب 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده بودند، بودجه را معیوب و نامتوازن توصیف کردند.

    اما این عدم توازن بودجه 98 از کجا ناشی می‌شود؟ در این باره عبدالله مشکانی - کارشناس مسائل اقتصادی - با اشاره به پیش‌بینی 153 هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی در بودجه 98 اظهار کرد: با توجه به شرایط رکودی که بر حوزه‌های تولیدی حاکم است، بعید به نظر می‌رسد دولت در سال آینده بتواند این مبلغ را از محل درآمدهای مالیاتی محقق کند.

    این اقتصاددان، بودجه 98 را به علت عدم تناسب در درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی شده در آن نامتوازن ارزیابی کرد و گفت: در دیگر حوزه‌های درآمدی دولت مانند گمرک یا صادرات نیز پیش‌بینی می‌شود در سال آینده دولت نتواند درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه را کسب کند.

    او همچنین صادرات غیرنفتی را نیز وابسته به منابع انرژی توصیف کرد و ادامه داد: بر اساس برخی برآوردهای غیر رسمی با وضعیت فعلی بودجه، پیش‌بینی می‌شود دولت نتواند 50 درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه 98 را تامین کند.

    به گزارش ایسنا، دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع منابع عمومی را 407 هزار میلیاردتومان پیش‌بینی کرده که بخشی از این منبع از محل درآمدها تامین می‌شود.

    درآمدها که متشکل از مالیات و سایر درآمدهاست به گونه‌ای پیش‌بینی شده که در مجموع به 208 هزار میلیارد تومان می‌رسد و از این رقم تا 153 هزار میلیارد متعلق به درآمدهای مالیاتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی