عصر بازار

تغییر شیوه دریافت مالیات

میزان مالیات حقوق در سال ۹۸

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه ۹۸ گفت: تصمیم گرفته شد تا هر فردی که حقوق بالاتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند و مشاغل آزاد تا مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از پرداخت مالیات معاف هستند.

میزان مالیات حقوق در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه 98 مجلس در برنامه تیتر امشب سیما با اشاره به تصمیم اخذ شده از سوی مجلس برای  معافیت مالیاتی حداقل حقوق گفت: با تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و اعضای مجلس شورای اسلامی در صحن علنی، حداقل حقوق دو میلیون و 750 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف شد.

    مهرداد لاهوتی افزود: بر اساس قانون قبلی تمامی کارکنان دولت با هر میزان درآمد به مقدار 10 درصد از درآمد خود را مالیات پرداخت می کردند. لاهوتی با بیان اینکه مجلس تصمیم گرفت از این به بعد هر فردی که حقوق بالاتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند، گفت: چنانچه کسانی که یک و نیم برابر پایه معافیت مالیاتی یعنی دو میلیون و 750 هزار تومان، در آمد داشته باشند 10 درصد، دو و نیم برابر آن به مقدار 15 درصد، 4 برابر آن 20 درصد، 6 برابر آن 25 درصد و چنانچه بیش از 6 برابر دو میلیون و 750 هزار تومان در ماه درآمد داشته باشند می‌بایست به مقدار 35 درصد از درآمد خود را مالیات بدهد.

    وی افزود: اعضای هیات علمی معاف از پرداخت مالیات نیز از این به بعد مانند دیگر کارکنان دولت مالیات پرداخت می کنند به جز کسانی که در قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی فعالیت می کنند.

    لاهوتی افزود: افرادی که شغل آزاد دارند تا مبلغ دو میلیون و 100 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف هستند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه 98 مجلس با بیان اینکه در کشور فرار مالیاتی زیاد به چشم می خورد گفت: مجهز شدن مطب پزشکان به دستگاه کارتخوان به معنی فرار از مالیات نیست، بلکه اجرای عدالت پرداخت مالیات بر اساس میزان درآمد برای تمام اقشار کارکنان دولت و مشاغل آزاد است.

    لاهوتی با بیان اینکه دو نوع مالیات بر ارزش افزوده داریم که مربوط به فروشنده و مصرف کننده است، گفت: اکنون برای برخی از محصولات تولیدی در بخش های مختلف تولید مالیات گرفته می شود در حالی که پرداخت مالیات برای بخش مصرف کننده از یکدیگر تفکیک می شود. وی افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه تصمیم گرفته شد به دولت اجازه داده شود بخش از بدهی خود را با نفت تهاتر کند. 

    مشمولیت 10 درصدی مالیات برای کارانه‌های کارمندان دولت

    دیگر عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس گفت: بر اساس تغییرات معافیت مالیاتی، کارانه های پرداختی به کارکنان دولت نیز مشمول مالیات 10 درصد خواهند شد. وی افزود: مقدار بیش از آنچه که گفته شد نیز به صورت پلکانی افزوده خواهد شد. به طور مثال اگر کسی 1000 تومان بیش از دو میلیون 750 هزار تومان حقوق دریافت کرد به مقدار همان 1000 تومان مشمول مالیات می شود.

    عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس در خصوص پرداخت مالیات پزشکان گفت: اجرای پرداخت مالیات برای پزشکان به معنی فرار مالیاتی نیست. محمدحسین فرهنگی در مورد بودجه شرکت های دولتی گفت: امسال نخستین بار به موضوع بودجه شرکت های وابسته به دولت بحث و گفتگو شد. همچنین دریافت بودجه شرکت های مانند شرکت ملی نفت که درآمد زا هستند و شرکت هایی که وابسته به اخذ بودجه از طرف دولت هستند، متفاوت است و در بودجه سال 98 حتی میزان پرداخت حقوق مدیران در شرکت های دولتی در سه سطح مشخص می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی