عصر بازار

رکورد آلمان در کسب درآمدهای مالیاتی به‌رغم کاهش رشد اقتصادی

عصر اعتبار- ارقام نشان می‌دهند که آلمان بیهوده مقام نخست را به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا به دست نیاورده است. دولت این کشور در سال گذشته با وجود کاهش رشد اقتصادی، ۵۸ میلیارد یورو بیش از هزینه‌های خود درآمد مالیاتی داشته است.

رکورد آلمان در کسب درآمدهای مالیاتی به‌رغم کاهش رشد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران جیب، دولت آلمان به‌رغم کاهش رشد اقتصادی در سال گذشته میلادی به رکوردی جدید در کسب درآمدهای مالیاتی دست یافت. بر اساس اعلام اداره فدرال آمار در ویسبادن، دولت مرکزی، ایالت‌ها، شهرها و صندوق‌های تامینات و بیمه‌های اجتماعی آلمان در سال 2018 میلادی در مجموع 58 میلیارد یورو مازاد درآمد داشته‌اند.

    این بالاترین رقم از زمان وحدت دو آلمان در سال 1990 تاکنون است. بدین ترتیب دولت فدرال آلمان برای پنجمین سال پیاپی با مازاد درآمدهای مالیاتی روبه‌رو بوده است. مازاد درآمدهای مالیاتی آلمان در سال گذشته برابر با 7 / 1 درصد تولید ناخالص ملی این کشور است.

    با وجود این، این مازاد درآمد حدود یک میلیارد یورو کمتر از آن است که در ماه گذشته، ژانویه، تصور می‌رفت. اداره فدرال آمار آلمان در نخستین ارزیابی خود رقم مازاد درآمدهای مالیاتی را 59 میلیارد و 200 میلیون یورو برآورد می‌کرد.

    اخذ مالیات، عوارض و بیمه‌های اجتماعی و نیز وضعیت خوب بازار کار در رکورد کنونی نقش مهمی ایفا کرده‌اند. درآمدهای دولت از این طریق 7 / 4 درصد و هزینه‌های آن 2 / 3 درصد رشد داشته است.

    سیاست پولی بانک مرکزی اروپا که به‌خصوص در آلمان مناقشه‌برانگیز بوده، از فشار بر دولت کاسته است. دولت می‌تواند به دلیل بهره‌های پایین بانکی، با هزینه‌های کمتری مقروض شود.

    در عین حال اما در نیمه دوم سال 2018 از سرعت رشد بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا کاسته شد. آنگونه که اداره آمار آلمان در نخستین برآورد خود تأیید کرده بود، پس از آنکه در سه‌ ماهه سوم سال گذشته تولید ناخالص ملی دو دهم درصد کاهش یافت، در پایان سال 2018 این روند نزولی متوقف شد.

    صادرات نیز از مناقشه‌های موجود بر سر سیاست‌های تجاری و توقف رشد اقتصادی جهان رنج می‌برد. علاوه بر این، مشکلاتی نیز در نیمه دوم سال گذشته برای صنعت خودروسازی در جریان تغییر استانداردهای گاز خروجی خودروها پیش آمد. کم‌آبی شدید رودخانه‌ها نیز به دلیل گرمای سوزان تابستان گذشته، حمل و نقل بسیاری از کالاها را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده بودند.

    اقتصاد آلمان در مجموع سال 2018 رشدی حدود 4 / 1 درصدی داشته است. این رقم به‌وضوح کمتر از سال‌های درخشان 2016 و 2017 با رشد 2/2 درصدی بود. دولت آلمان رشد اقتصادی این کشور در سال جاری (2019) را یک درصد برآورد می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی