عصر بازار

آستان قدس ملزم به پرداخت مالیات شد؛

عزم مجلس برای کمک مالیاتی به دولت

عصر اعتبار- بر اساس مصوبه امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی "آستان قدس رضوی"، "ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره)" و "بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح" ملزم به پرداخت مالیات شدند که یک اقتصاددان با مثبت توصیف کردن این اقدام جدید مجلس، درآمدهای مالیاتی را سالم‌ترین درآمدهای هر دولتی توصیف کرد.

عزم مجلس برای کمک مالیاتی به دولت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، نمایندگان مجلس صبح امروز (چهارم اسفند) در مصوبه‌ای "آستان قدس رضوی"، "ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) " و "بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح" را موظف به پرداخت مالیات کردند. این مصوبه در حالی انجام می‌شود که در هفته‌های گذشته و بعد از تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس، بسیاری از کارشناسان نسبت به احتمال عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و کسری بودجه هشدار داده بودند.

    در حالی که نمایندگان در روزهای گذشته کلیات لایحه بودجه سال 98 را تصویب کردند، با مصوبه امروز عملاً نشان دادند که عزم‌شان برای تغییر در جزئیات بودجه سال آینده جدی است. لایحه بودجه‌ای که شاید این بار بیشتر از هر زمان دیگری به اصلاح و البته کمک مجلس نیاز داشته باشد.

    ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی یکی از مواردی است که دولت برای عملیاتی کردن آن به کمک مجلس نیاز دارد. ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی درواقع یعنی دریافت مالیات از محل‌هایی که تا پیش از این از مالیاتی پرداخت نمی‌کردند.

    درآمدهای مالیاتی از سالم‌ترین درآمدهای هر دولتی است

    درباره مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی، مهدی پازوکی - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن مثبت توصیف کردن آن اظهار کرد: هر کسی که در این کشور تا وقتی که درآمد دارد باید مالیات پرداخت کند. درآمدهای مالیاتی از سالم‌ترین درآمدهای هر دولتی است که باید به تدریج تمام درآمدهای دولت را در بودجه‌بندی تشکیل دهد.

    وی به تفاوت در شاخص‌های مالیاتی در ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: شاخص درآمدهای مالیاتی در ترکیه حدود 20 درصد است در حالی که در ایران این شاخص 7.5 درصد که این نشان می‌دهد درآمدهای مالیاتی در ایران وضعیت چندان خوبی ندارد و علت آن هم فرار و معافیت‌های مالیاتی است.

    به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98، بند الحاقی 6 تبصره 9 را به تصویب رساندند که بر اساس آن در راستای تحقق ماده (78) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و در جهت اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه موضوع ردیف 110112 اقدام کنند.

    گفتنی است دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع منابع عمومی را 407 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که بخشی از این منبع از محل درآمدها تأمین می‌شود. درآمدها که متشکل از مالیات و سایر درآمدهاست، به گونه‌ای پیش‌بینی شده که در مجموع به 208 هزار میلیارد تومان می‌رسد و از این رقم تا 153 هزار میلیارد متعلق به درآمدهای مالیاتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی