عصر بازار

عبور ابرهای تیره از آسمان تجارت جهان؛

استقبال بازارها از صلح تجاری

عصر اعتبار- «تمدید مهلت مذاکرات تجاری» منجر به خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی سهام شد؛ به‌طوری‌که بورس چین صعود قابل‌ملاحظه‌ای را به ثبت رساند و شاخص CSI ۳۰۰ شانگهای و شنژن، رکورد رشد روزانه خود را از اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی با بازدهی ۹۵/۵ درصدی ثبت کرد. بورس چین که در ۹ هفته اخیر صعودی بود، رشد ۲۴ درصدی را در مقیاس ۲ ماهه رقم زد.

استقبال بازارها از صلح تجاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب همزمان با عبور ابرهای سیاه از آسمان تجارت جهانی، بورس‌های چین وارد بازار گاوی (افزایشی) شدند و یوآن نیز به سقف 7 ماهه خود در برابر دلار آمریکا رسید.

    پس از‌ اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با پیشرفت در مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن، مهلت ضرب‌الاجل افزایش تعرفه‌های گمرکی بر واردات از چین را تمدید کرد. خبر تمدید مهلت مذاکرات دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به نتیجه رایزنی‌ها را مثبت کرده است. از همین رو، بازارهای جهانی از ابتدای بازگشایی بازارهای آسیایی به این خبر واکنش نشان داده‌اند. در بازارهای بورس جهانی، سهام چین جهش قابل‌توجهی را تجربه کرد و به بالاترین سطح 5 ماهه خود رسید. علاوه بر این، شاخص CSI 300 شانگهای و شنژن رکورد رشد روزانه خود را از اواسط سال 2015 میلادی با بازدهی 95/ 5 درصدی به ثبت رساند. با دستیابی شاخص چینی به نهمین هفته افزایشی متوالی، رشد فراتر از 20 درصدی ظرف 2 ماه اخیر، بورس‌های چینی را وارد بازار «بولیش» (گاوی، افزایشی، Bullish) کرد؛ ضمن اینکه رشد ماهانه 5/ 16 درصدی نیز رکورد دیگری ظرف 45 ماه گذشته محسوب می‌شود. بازارهای سهام اروپایی با توجه به ریسک‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با احتیاط سرمایه‌گذاران رشد کمتری نسبت به بورس‌های آسیایی داشت. وال‌استریت نیز در انتظار تبعیت از بازارهای آسیا و اروپا است. شاخص‌های بازار آتی سهام نیویورک پیش از بازگشایی بازارهای نقدی حدود 5/ 0 درصد رشد داشتند که نوید بازدهی مثبت بازار نقدی را به سرمایه‌گذاران می‌داد.
      صعود یوآن و پوند در برابر دلار

    در بازار جهانی ارز نیز یوآن چین مانند بازار بورس این کشور صعود قابل‌توجهی داشت و سقف 7 ماهه خود را لمس کرد. پوند استرلینگ نیز با توجه به تصمیم مقامات اروپایی برای رایزنی‌های بیشتر در خصوص «برگزیت» در برابر دلار آمریکا رشد کرد و بالاتر از سطح 3/ 1 ایستاد. سخنان دونالد ترامپ همچنین باعث شد که سود اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده کاهش یابد. شاخص دلار نیز همسو با اوراق قرضه سیر نزولی داشت و فضا را برای صعود اونس طلا باز کرد.
      کفه ترازوی تقاضا به سود طلا

    ریسک‌های سیاسی و اقتصادی در جهان عاملی است که می‌تواند منجر به افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری شود. طلا در روزهای اخیر ظرفیت خود را به‌عنوان گزینه اصلی این گروه از سرمایه‌گذاران مطرح کرده است؛ بنابراین انتظار تداوم سیر افزایشی فلز زرد همچنان در بازارها وجود خواهد داشت. همچنین، تثبیت قیمت طلا بالاتر از سطح حساس 1300 دلاری، مشوق دیگری برای سرمایه‌گذاران است که به حفظ تقاضا برای خرید این فلز گرانبها منجر می‌شود.در شرایطی که نگرانی زیادی درباره اوضاع اقتصادی جهان و تنش‌های سیاسی وجود دارد، سرمایه‌گذاران بین‌المللی بخش قابل‌توجهی از نقدینگی خود را به طلا و سایر فلزات گرانبها تبدیل کرده‌اند. برخی از کارشناسان اقتصادی امیدواری سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین را در شکل‌گیری جریان افول ارزش دلار آمریکا در برابر سبد 6گانه ارزهای معتبر دنیا و صعود قیمت طلا در بازارهای جهانی موثر می‌دانند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی