عصر بازار

گردش ۱۰ درصد نقدینگی کشور در صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ۱۰ درصد نقدینگی کشور در صنعت صندوق های سرمایه گذاری است، مهمترین مزیت‌های این صنعت را معاف از مالیات بردرآمد، سود روزشمار و کنترل مخاطرات ناشی از هیجان بازار برشمرد.

گردش ۱۰ درصد نقدینگی کشور در صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمد صدرایی با اشاره به اهمیت و نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد گفت: در حال حاضر منابع تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری به 154 هزار میلیارد تومان رسیده و نزدیک به 143 هزار میلیارد تومان از این منابع به صندوق‌های با درآمد ثابت اختصاص دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین می‌توان گفت حدود 10 درصد از نقدینگی اقتصادی در صنعت صندوق‌های سرمایه گذاری قرار دارد که بدون شک سیاست‌گذاری های بانک مرکزی و دولت بر آنها اثرگذار است.

    وی ادامه داد: از ابتدای بهمن ماه با تغییر سود سپرده روزشمار حساب‌های بانکی به ماه‌شمار، اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال جایگزین مطلوب برای سرمایه‌ها بودند که در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این نیاز سرمایه‌گذاران پاسخ داده و توانستند بستر مناسبی برای جذب نقدینگی به وجود بیاورند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم بانک‌ها موظف می شوند اطلاعات سپرده‌گذارانی را که گردش مالی بیش از 5 میلیارد تومان در سال دارند، به سازمان مالیاتی ارائه دهند؛ این قانون در راستای شفافیت اقتصادی و جبران درآمد مالیاتی اخذ شد.

    صدرایی با اشاره به این که در صورت اجرایی شدن این قانون، صندوق‌های سرمایه گذاری با مزیت پرداخت سود روز شمار و معافیت از مالیات بر درآمد، دارای برتری نسبت به نظام بانکی هستند، اضافه کرد: مطابق  ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم صندوق های سرمایه گذاری معاف از مالیات هستند.

    وی اظهار کرد: مدیریت حرفه ای و مجرب صندوق های سرمایه گذاری با تشکیل سبدی از دارایی های متنوع، مخاطرات ناشی از هیجانات بازار و نوسانات اقتصادی را کنترل و اقدام به سودآوری می کنند. این صندوق همچنین با سبد متنوع دارایی ها، نقدشوندگی منابع سرمایه گذاران در صندوق ها را به هنگام بروز ضرورت های روزمره تسهیل می کنند.

    صدرایی همچنین با اشاره به اینکه دولت، شرکت ها و شهرداری ها به عنوان بزرگترین بدهکاران اقتصاد، با انتشار اوراق بدهی به دنبال تأمین نقدینگی هستند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با خرید بخش بزرگی از این اوراق توانسته اند نقش پررنگی در بازار بدهی و تأمین نقدینگی مورد نیاز داشته باشند

    مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان در ادامه با اعلام بازگشایی نماد آسامید در 8 اسفند ماه 1397،  به  مزایای صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نسبت به نظام بانکی اشاره کرد.

    وی گفت: سود صندوق آسمان امید روز شمار است و به صورت ماهانه از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت می شود. در حالی که براساس امید نامه صندوق، حداقل نرخ بازده پیش بینی شده برای این صندوق 16 درصداست، اما در پایان بهمن ماه 20.2 درصد سود سالانه میان سرمایه گذاران تقسیم شده و براساس مظنه بازارگردان، این عدد برای ماه های آتی نیز حدود 20 درصد خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی