عصر بازار

ایتالیا آژیر خطر اقتصاد اروپا را به صدا درآورد

عصر اعتبار- اقتصاد ایتالیا که گریبانگیر رکود اقتصادی شده است نه تنها قادر نیست خود را از این باتلاق بیرون بیاورد بلکه بیم آن هست که دیگر کشورهای اروپایی را هم با خود فرو ببرد.

ایتالیا آژیر خطر اقتصاد اروپا را به صدا درآورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما، اقتصاد ایتالیا که گریبانگیر رکود اقتصادی شده است نه تنها قادر نیست خود را از این باتلاق بیرون بیاورد بلکه بیم آن هست که دیگر کشورهای اروپایی را هم با خود فرو ببرد.

    اوضاع اقتصادی ایتالیا آنچنان نگران کننده است که کمیسیون اروپا در گزارش سالانه جدید خود صریحأ به دولتمردان این کشور هشدار داده که ادامه این وضعیت می تواند به بی ثباتی اقتصادی کل اروپا منجر شود.

    پیئر موسکوویسی کمیسر امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا گفت: «پیام ما به دولت ایتالیا این است که میزان بالای بدهی عمومی این کشور، کاهش تولیدات صنعتی، گسترش بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و نامطمئن بودن فضای اقتصادی ایتالیا به دلیل سیاست های دولتی، می تواند خطری برای دیگر کشورهای اروپایی باشد».به گفته کارشناسان رشد اقتصادی ایتالیا که در سال گذشته 1 درصد بود امسال به دو دهم درصد کاهش خواهد یافت.

    خانم سوزانا کاموسو، کارشناس و دبیر کل سابق بزرگترین اتحادیه کارگری ایتالیا (چی جی ال) گفت: «بدون تردید کاهش تولیدات صنعتی در کنار بدهی سنگین دولتی که هم اکنون به بیش از 2 هزار و 340 میلیارد یورو رسیده موجب رکود اقتصادی در ایتالیا شده است. اقتصاد ایتالیا نیاز به سرمایه گذاری و نواوری بیشتر در فناوری دارد».

    خانم السا فورنرو، اقتصاد دان برجسته ایتالیایی و وزیر سابق کار این کشور هم اقتصاد ایتالیا را در سراشیبی سقوط توصیف کرد. وی گفت: «پیامدهای اقدامات دولت می تواند ایتالیا را در معرض خطر یک بحران مالی قرار دهد. من بر این باورم تدابیر اتخاذ شده دولت اشتباه است به خاطر این که بر روی شعارهای تو خالی و فریب امیز بنا شده اند و همین امر موجب نگرانی جدی اتحادیه اروپا شده است. ایتالیا برای نجات خود به اصلاح عمیق ساختاری و داشتن برنامه ای منظم برای کاهش سطح بدهی های سنگینش نیاز دارد».

    اقتصاد ایتالیا برای نخستین بار در طول چهار سال گذشته در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی دچار رکود شد.

    در این روزها که اروپا بیستمین سالگرد به جریان افتادن واحد پولی خود یعنی یورو را جشن می گیرد، دشواریهای فراروی اقتصاد ایتالیا و نگرانی از انتخابات پیش از موعد در این کشور که از بانیان اولیه اتحادیه اروپایی بوده است، به عنوان خطری برای ثبات اروپا برشمرده می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی