عصر بازار

۱۰ کلید معجزه اقتصادی ژاپن؛

چشم بادامی‌ها چگونه اقتصاد کشورشان را تقویت کردند؟

عصر اعتبار- تاثیر نظم رفتاری ژاپنی‌ها و اصولی که آنها را متمایز کرده، زبانزد اکثر مردم دنیاست. آنچنان که در برخی حوزه ها این ژاپنی ها هستند که در دنیا حرف اول را میزنند

چشم بادامی‌ها چگونه اقتصاد کشورشان را تقویت کردند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، کشور ژاپن با داشتن تولید ناخالص داخلی به میزان 5 تریلیون دلار سومین قدرت اقتصادی دنیا (پس از آمریکا و چین) بوده و در آسیا نیز رتبه دوم را از این لحاظ داراست.

    ژاپنی‌ها با وجود بیش از 1500 زلزله در سال و خاطره انفجار اتمی در هیروشیما و ناکازاکی از پیشروترین و منظم ترین مردم دنیا هستند. به گونه ای که سال‌هاست در برنامه‌های ماهانه مدارس، بیمارستان‌ها، شرکت‌های خصوصی و ... مانور زلزله انجام می‌شود و خودشان را برای بدترین شرایط آماده می‌کنند تا از تبعات آن به بهترین نحو پیشگیری کنند.

    دقت و نظم رفتاری ژاپنی‌ها و اصولی که آنها را متمایز کرده، زبانزد اکثر مردم دنیاست. اگرچه این سیستم رفتاری کلید معجزه اقتصادی ژاپن نیست، اما قطعا عامل مهمی در رشد اقتصاد ژاپن محسوب می شود.

    مسئولان ژاپنی به بهره‌گیری کامل از این نظم و دقت، در میدان سیاستگذاری‌ها چند عامل را به عنوان سیاستهای اصلی خود قرار داده و معتقدند اقتصاد کشور تنها از مسیر تحولات فرهنگی پیش خواهد رفت و تغییر در فرهنگ بیش از سایر شاخص ها  بر اقتصاد کشورشان اثرات مثبتی خواهد داشت.

    آنچه که مدیریت کلان اقتصاد در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته می‌تواند از از مدیریت ژاپنی‌ها الگوبرداری کند به طور کلی در چند شاخص خلاصه می شود:

    1) تصمیم گیری‌های بلندمدت، موثر و کارا

    تصمیم گیری مدیران در ژاپن بلند مدت، دوراندیشانه و مبتنی بر اصول فرهنگ و سنت این کشور صورت می‌گیرد.

    2)مدیرپروری و ارتقاء تکنولوژی

    آنها به طور پیوسته در اندیشه تربیت مدیران حرفه ای جوان بر آموزش و تکنولوژی توجه زیادی دارند.

    3) تمرکز بر مشکل

    ژاپنی ها، هنگام بروز مشکل به چگونگی حل و نحوه مواجهه با  پیامدهای آن می پردازند و زمان کنونی خود را صرف توجیه و تفسیر آن نمی کنند.

    4) تعهد در عمل

    ژاپنی ها معتقدند قرار گرفتن در مرحله تصمیم، یعنی همان مقام عمل. در نتیجه با تعهد کامل نسبت به آنچه که تصمیم گرفته شده، فرایند اجرا را به سرعت در پیش میگیرند.

    5) علاقه و اصرار به تغییر

    یکی از رازهای پیشرفت اقتصاد ژاپن در همین مسئله روانشناختی مردمش خلاصه می شود. کارمندان ژاپنی حس بسیار خوبی نسبت به تغییرات مداوم در فن‌آوری‌ها و فرآیندها برای رسیدن به بهره‌وری بالاتر دارند و به جای روحیه تدافعی، در زمان بسیار کم خود را برای تغییر شرایط آماده می کنند.

    6)  آموزش مادام العمر

    ژاپنی ها معتقدند اگر آموزش دائمی وجود نداشته باشد، افراد دچار استهلاک مهارت خواهند شد.

    7) مراقبت و تغذیه نیروهای جوان

    مدیران ژاپنی با تشویق و تربیت نیروهای جوان کارآزموده، به حفظ و رشد آنها و بالفعل کردن پتانسیلهایشان توجه ویژه ای دارند

    8)  انتخاب کارمند هدفمند و مادام‌العمر

    در ژاپن شرکت‌های بزرگ، به طور منظم کارکنان را از زمان مدرسه زیر نظر برای جذب قرار می دهند و اشتغال آنها را تا زمان بازنشستگی حفظ می کنند

    9) عملکرد محوری در حقوق و دستمزد

    در ژاپن نظام حقوق و دستمزد و ارتقاء افراد بر اساس عملکرد افراد است. هرچه عملکرد مثبت و بهره‌وری بالا باشد میزان حقوق و دستمزد بالاتری در نظر گرفته می شود. در تعیین حقوق و دستمزد مدرک تحصیلی و مدت زمان سابقه تاثیری ندارد.

    10) اولویت روابط انسانی بر روابط کاری

    رابطه حقوقی و کاری میان کارمندان و کارفرمایان در ژاپن مانند روابط خانوادگی است و بر همین مبنا حس مسئولیت‌پذیری بالایی در افراد ایجاد می شود .

    و کلام آخر:

    اصل آموزش و رشد در ژاپن بر این استوار است که شاید برخی افراد نتوانند از اشتباهات دیگران درس بگیرد، اما مطمئنا قادر هستند از موفقیت های دیگران بیاموزند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی