عصر بازار

تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و قیمت دلار عامل محرک بازار سهام

عصر اعتبار- بورس تهران در حالی به روزهای پایانی کاری خود در سال جاری نزدیک می‌شود که قیمت دلار همچنان یک متغییر اصلی در تصمیمات بازیگران بازار سهام است. همچنین موضوع تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در پایان سال سبب افزایش عرضه نسبت به تقاضا شده است. در پنج روز کاری این هفته حجم و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه هفته قبل کاهش یافت.

تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و قیمت دلار عامل محرک بازار سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر بازار سهام روزهای پایانی سال 1397 را تجربه می‌کند و فعالان این بازار شاهد کاهش حجم نقدینگی و افزایش مقدار عرضه‌ها توسط سهامداران حقوقی هستند هر چند که در این روزها بسیاری از حقیقی‌ها نیز کفه عرضه را سنگین می‌کنند.

    از طرفی با نزدیک شدن به پایان سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها، شاهد تسویه اعتباری آن‌ها تا تاریخ 20 اسفند خواهیم بود که این موضوع نیز به افزایش عرضه‌ها نسبت به تقاضا دامن می‌زند.

    در هفته‌ای که گذشت مخصوصاً در آخرین روز معاملات بسیاری از سهم‌های بزرگ با حجم‌های نسبتاً کم معامله شدند. در این میان خبر افزایش سرمایه برخی از بانک‌ها سبب شد که معاملات این گروه در مقاطعی رشد کند و بیشترین ارزش معاملات را در روزهایی به خود اختصاص دهد.

    این روزها بازار به متغیرهایی همچون قیمت دلار، قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی و اخبار مختلف واکنش نشان می‌دهد و ریسک‌های سیستماتیک بازار سبب شده که فعالان بورسی به راحتی نقدینگی خود را وارد بازار سهام نکنند.

    در هشت اسفند ماه جاری نماگر اصلی بازار سرمایه در تراز 165 هزار و 295 واحدی قرار داشت اما با گذشت پنج روز کاری این شاخص 2468 واحد افت کرد و تا رقم 162 هزار و 827 واحدی پایین رفت.

    در این مدت شاخص بازار اول با 2317 واحد کاهش مواجه شد و به رقم 122 هزار و 213 واحدی رسید. همچنین شاخص بازار دوم 2558 واحد پایین رفت و عدد 313 هزار و 612 واحدی را تجربه کرد.

    ارزش معاملات در این پنج روز به 3,310 میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه هفته گذشته هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز در پنج روز کاری این هفته به 11 هزار و 611 میلیون میلیون سهم رسید که این آمار نیز نسبت به هفته گذشته پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو