عصر بازار

سهم ۲۰ میلیون دلاری مناطق آزاد از مصوبه ۱۴۰ میلیون دلاری دولت

عصر اعتبار- مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از اخذ مصوبه طرح لجستیک از وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت های ترانزیت، تران شیپ و ایجاد ارزش افزوده خبر داد و گفت: هر منطقه آزاد سهم ۲۰ میلیون دلاری از مصوبه ۱۴۰ میلیون دلاری دولت دارد.

سهم ۲۰ میلیون دلاری مناطق آزاد از مصوبه ۱۴۰ میلیون دلاری دولت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری در پاسخبه سوالی مبنی بر این که سهم منطقه آزاد ماکو  از مصوبه 140 میلیون دلاری دولت واردات کالای گروه 4 چه میزانی است، اظهار کرد: کل سهمیه مسافران امسال 30 میلیون دلار بود که 5 میلیون دلار آن به دلیل محدودیت ها جذب نشد. در خصوص مصوبه 140 میلیون دلاری نیز اعلام کرده ایم که به منطقه آزاد ماکو تخصیصی صورت نگیرد تا ببینیم فروردین چه اتفاقی در این زمینه روی می دهد.

    وی بیان کرد: اما به صورت نانوشته هر منطقه سهم 20 میلیون دلاری از این مصوبه دارد.

    مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در ابتدای این نشست گفت: در یکسال اخیر تلاش کرده ایم نوآوری ها در کار داشته باشیم، در این راستا با یک نگاه نو در اکو سیستم ها برنامه ریزی کرده ایم که زیرساخت های جذب سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو تسهیل شود.

    وی تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو در منطقه استراتژیک قرار دارد که متفاوت از سایر مناطق کشور است، چراکه سه شهرستان و سه فرماندارد داریم. وسعیت این منطقه 500 هزار هکتار است که بزرگ ترین منطقه آزاد جهان مجسوب می شود.

    وی با بیان این که در فاز اول 36 هزار هکتار لایه بندی شده و قرار داد بسته ایم تا کل عرصه را برای اساس طرح آمایش لایه بندی کنیم، افزود: منطقه آزاد ماکو بیشترین مرز را با جمهوری نخجوان داریم، ضمن این که با ترکیه نیز مرز مشترک داریم و گمرک بازرگان در این منطقه قرار دارد.

    مدیرعامل منطقه آزاد ماکو یادآور شد: امسال بر اساس ماموریت دولت تغییر نگاه به توسعه بوده است؛ در این راستا بررسی کرده ایم که ماکو چه محورهایی برای توسعه دارد. با توجه به هم اکنون 18 میلیارد دلار از مرز بازرگان ترانزیت و ترانشیپ می شود، اولین اولویت ما لجستکی است. اما بار می آید و رد می شود و لجستیک نداریم.

    سلیمانی با تاکید بر این که باید ارزش افزوده ایجاد کنیم، اظهار کرد: از دولت و وزارت راه و شهرسازی مصوبه طرح لجستیک را اخذ کرده ایم همزمان در حال طراحی بندر خشک در منطقه آزاد ماکو هستیم.

    وی با بیان این که بر اساس برنامه باید سال 1400 حجم بار باید به 10 میلیون تن برسد که نیازمند زیرساخت های متعددی است، افزود: در حوزه گردشگری منطقه آزاد ماکو ظرفیت بسیار عظیمی به واسطه هم مرز بودن با 4 کشور دارد. نگاه خود را به نگاه علمی در تعامل با ذی نفعان برگردانده ایم.

    وی با اشاره به کشاورزی سومین محور توسعه منطقه آزاد ماکو است، اظهار کرد: حدود 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که دولت برای آبرسانی به این اراضی اقدامات فراوانی را انجام داده است. نگاه ما در حوزه کشاورزی به زنجیره توید است؛ هدفگذاری کرده ایم با توسعه کشت و صنعت های بزرگ چند زنجیره تولید گوشت قرمز (با اصلاح نژاد)، فرآوری، بسته بندی، توزیع و... را تامین کنیم.

    وی با بیان این که در استان 23 هزار باغ داریم از برندسازی محصولات تولیدی خانگیخبر داد و گفت: حدود 40 معدن در منطقه آزاد ماکو داریم که قبلا برداشت شده و در اصفهان فرآوری و پس از آن به اروپا صادر می شد. این چرخه را اصلاح کرده ایم و از منطقه آزاد ماکو صادرات را انجام خواهیم داد.

    مدیرعامل منطقه آزاد ماکو برای شهرک مشترک ایران و ترکیه 700 هکتار زمین داریم، افزود: به دنبال بانکداری مشترک و دیجیتالی هستیم که پیشنهاد آنرا به بانک مرکزی ارائه کرده ایم.

    سلیمانی با تاکید بر این که منطقه آزاد ماکو باید به آزادراه ها، شبکه ریلی متصل شود، تصریح کرد: در این راستا آزادراه تبریز-بازرگان را داریم، در بخش ریلی نیز مطالعات تکمیلی قرارداد راه آهن تبریز-چشمه ثریا آن با مشارکت وزارت راه امضا شده که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

    وی با یادآوری این که مصوبه مرز هوایی فرودگاه بین المللی ماکو اخذ شده که بر اساس آن مرکز جابجایی بار و مسافر راه اندازی خواهد شد، گفت: قرار بود 22 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کنیم که امسال 34 میلیون دلار با وجود تحریم ها جذب شده است.

    وی با بیان این که 130 میلیون دلار صادرات به داخل کشور از منطقه آزاد ماکو انجام شده است، تاکید کرد: قرار بود بر اساس هدفگذاری شده امسال 2200 شغل ایجاد شود که در 11 ماهه 2300 شغل ایجاد شده است.

    مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین با بیان این که مجوزهای سرمایه گذاری با حذف بروکراسی های معمول یک روزه شده است، افزود: در مسکن محرومان هدفگذاری کرده ایم که تا سال 1400 هیچ محرومی در منطقه آزاد ماکو بدون خانه نباشد.

    سلیمانی از مذاکره با ترکیه برای ورود دام های زنده به کشور خبر داد و گفت: اولین محموله ها تا پایان سال وارد منطقه آزاد ماکو می شود.

    وی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات منطقه آزاد ماکو در زمان یکی از مدیران عامل سابق این منطقه گفت: در جریان این موضوع نیستم و اگر قوه قضاییه استعلام در این باره بخواهد به آن پاسخ می دهیم.

    وی با بیان این که در زیرساخت های جاده ای جزو یکی از محروم ترین استان های کشور هستیم، افزود: هم اکنون 200 کیلومتر جاده در دست تعریض و احداث داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی