عصر بازار

مرکز آمار:

نرخ تورم کالاهای صادراتی به ٣٧.٤ درصد رسید

عصر اعتبار- تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٧١.٧ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) برابر با ٣٧.٤ درصد بوده است.

نرخ تورم کالاهای صادراتی به ٣٧.٤ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، در نظام آمارهای قیمت، کالاهای صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شوند. شاخص قیمت کالاهای صادراتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از کشور را طی یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد، تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

    در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ١٣٩۰(سال پایه) استفاده می‌­شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران ( ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ٢۰ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است.

    لازم است ذکر شود که برای محاسبه شاخص­ فصل پاییز ١٣٩٧ از داده­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است، لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی می­باشد و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود.  شایان ذکر است که پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده­های قطعی فصل پاییز ١٣٩٧ را استخراج و ارائه نمود، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

    شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١۰۰=١٣٩۰) در فصل پاییز­ ١٣٩٧ برابر با ٣١٣,٣  است که نسبت به فصل تابستان سال ١٣٩٧،  ٣۰.٣ درصد افزایش داشته است. تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ٧١.٧ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم)  برابر با ٣٧.٤ درصد بوده است.
    شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ١۰۰=١٣٩۰)  در فصل پاییز­ ١٣٩٧ برابر با ١٣٩,١ است که نسبت به فصل تابستان سال ١٣٩٧،  ١۰.٤ درصد افزایش داشته است. تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٦.٣ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(نرخ تورم)  برابر با١٥.۰ درصد بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی