عصر بازار

تشدید مشکلات بزرگ ترین اقتصاد اروپا

عصر اعتبار- وزارت دارایی آلمان با انتشار گزارشی، پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ را کاهش داد.

تشدید مشکلات بزرگ ترین اقتصاد اروپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با افزایش فضای نامطمئن در عرصه جهانی و تشدید مشکلات داخلی، برای دومین بار در طول سال جاری، وزارت دارایی آلمان اعلام کرد انتظار دارد اقتصاد این کشور با نرخ آهسته‌تری رشد کند. جنگ تجاری، احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا و مشکلات ناشی از بدهی ایتالیا از جمله عواملی هستند که بر عملکرد اقتصادی امسال آلمان تأثیر خواهند گذاشت.

    پس از آن که اقتصاد آلمان سه ماهه پایانی سال گذشته را با ثبت رشد صفر درصدی به پایان رساند، انتظار می‌رود نرخ رشد امسال این کشور تنها 0.8 درصد باشد. هنوز مشخص نیست که با توجه به مشکلات بخش خودروسازی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد آلمان است، این کشور چگونه می‌خواهد رشد صفر سه ماهه قبل را به رشد مثبت تبدیل کند.

    جک آلن، کارشناس مؤسسه "کپیتال اکونومیکس" گفت: با توجه به نشانه‌های اولیه، بازگشت نیرومند اقتصاد آلمان در ابتدای سال 2019 نامحتمل به نظر می‌رسد.

    صادرات در سال‌های اخیر، اصلی ترین نیروی محرکه رشد اقتصادی در آلمان بوده است اما به نظر می‌رسد با کند شدن شتاب رشد جهانی، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو در معرض رشد منفی قرار دارد. بانک مرکزی آلمان نیز گزینه‌های محدودی برای تقویت رشد در این کشور در اختیار دارد.

    سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز پیش بینی کرده است رشد اقتصادی آلمان در سال جاری تنها 0.7 درصد باشد که 0.2 درصد کمتر از پیش بینی قبلی است. با این حال برخی کارشناسان معتقدند که اقتصاد آلمان در سه ماهه نخست سال 2019 عملکرد موفق تری از سال گذشته خواهد داشت. کلاوس ویشتسن، کارشناس مؤسسه "پانتئون" گفت: خالص صادرات آلمان در وضعیت سقوط آزاد قرار ندارد و مخارج مصرفی نیز رو به افزایش هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی