عصر بازار

امنیت بیشتر، دلیل سقف یک میلیون تومانی تراکنش های موبایلی

عصر اعتبار- الزام شرکت های «پرداخت ساز» برای رعایت سقف یک میلیون تومانی در تراکنش های کارت به کارت موبایلی در حالی این روزها خبرساز شده که از ابتدا این محدودیت وجود داشت اما بانک ها و شرکت های خدمات دهنده آن را رعایت نمی کردند.

امنیت بیشتر، دلیل سقف یک میلیون تومانی تراکنش های موبایلی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سقف کارت به کارت در نرم افزارهای تلفن همراه بانک ها سه میلیون تومان در شبانه روز است؛ در سال های اخیر که شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت (PSP) پا به عرصه بانکداری نهادند، بانک مرکزی روش های متعددی را برای رفع نیاز هموطنان برای نقل و انتقال های مالی پیش بینی کرد که یکی از آنها، شرکت های پرداخت ساز است.
    برخلاف شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت که مجوز خود را از شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) می گیرند، پرداخت سازان به طور مستقیم مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت می کنند که شاخص ترین خدمت آنها ارایه خدمات «کارت به کارت» است؛ در حالی که این عملیات در حوزه کاری و عملکردی شاپرک قرار ندارد و تراکنش های آن هم از طریق شاپرک انجام نمی شود زیرا عملیات انتقال وجه، خرید نیست.
    با این اوصاف در سال های گذشته نرم افزارهای پرداخت بانک های مختلف سعی کردند با دریافت مجوز از بانک مرکزی به حوزه پرداخت سازی ورود کنند؛ به این معنا که بتوان از بستر نرم افزار آنها، برای کارت های بانکی غیر از این بانک نیز خدمات کارت به کارت ارایه کرد.
    به این ترتیب نه تنها بانک ها بلکه شرکت های خدمات پرداخت نیز با دریافت مجوزهای جداگانه از بانک مرکزی به حوزه پرداخت سازی ورود کردند و حتی شرکت های مستقل پرداخت ساز نیز پدید آمده و نرم افزارهای خود را به مشتریان نظام بانکی عرضه کردند؛ به شکلی که از بستر آنها صاحبان حساب می توانستند با کارت هر بانکی به هر مقصدی پول جابجا کنند.

    ** پرداخت سازها از ابتدا سقف یک میلیون تومانی داشتند
    در این باره یک مقام آگاه در شبکه بانکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بانک مرکزی از ابتدای صدور مجوز پرداخت سازان، آنها را ملزم کرده بود که برای عملیات کارت به کارت سقف انتقال یک میلیون تومان را رعایت کنند اما نه پرداخت سازان و نه بانک ها این سقف را رعایت نمی کردند و همان خدمات سقف سه میلیون تومانی برای موبایل بانک ها و یا دستگاههای خودپرداز را اعمال می کردند.
    وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، اظهار داشت: این روش کارت به کارت، با عملیاتی که در موبایل بانک ها نظیر بام یا هر بانک دیگری تعریف شده، متفاوت است. در نرم افزارهای موبایل بانک، مشتری ابتدا اطلاعات خود را با حضور در شعبه یک بانک رجیستر کرده و کد کاربری و رمز عبور دریافت می کند و مجوز عملیات موبایلی را از بانک می گیرد و سپس نرم افزار مربوطه را بر گوشی خود نصب می کند.
    وی گفت: با این حال در نرم افزارهای موبایلی که در فروشگاه های عرضه کننده نرم افزارهای موبایلی یافت می شود، کاربر نزد بانک رجیستر و شناسایی نمی شود و تنها با نصب نرم افزار می توان خدمات دریافت کرد؛ از این رو از امنیت پایین تری برخوردار است.
    این مقام آگاه تاکید کرد: به تازگی بانک مرکزی بانک ها و نظام پرداخت را ملزم به رعایت سقف یک میلیون تومانی در تراکنش های پرداخت سازی کرده است و حتی آذر ماه در بخشنامه شدیداللحنی به شرکت های پرداخت، خواستار رعایت آن برای پی.اس.پی هایی شد که مجوز پرداخت سازی دریافت کرده اند.
    این مسئول در شبکه بانکی در پاسخ به اینکه مردم از اعمال این سقف در تراکنش ها ناخرسند هستند، اظهار داشت: تصور کنید فردی نرم افزار پرداخت موبایلی در گوشی همراه خود نصب کرده و گوشی او مفقود یا دزدیده شود؛ در این صورت به راحتی می توان از حساب او تا سقف سه میلیون تومان برداشت کرد؛ از این رو، این محدودیت برای ارایه امنیت بیشتر به کاربر اعمال شده است.

    ** برنامه هایی برای ساماندهی بیشتر پرداخت های موبایلی
    وی تاکید کرد: در شرایط کنونی می توان با هر کارتی از طریق نرم افزار نصب شده روی تلفن همراه، پول کارت به کارت کرد اما بناست در آینده این قابلیت فقط برای کارت بانکی که شماره سیم کارت آن در بانک برای این حساب تعریف شده، اجرایی شود؛ یعنی نمی توان با هر کارت بانکی و هر سیم کارتی به صرف اینکه نرم افزار پرداخت موبایلی روی گوشی نصب کرده اید، پرداخت انجام دهید.
    وی افزود: هیچ تغییری در ضوابط پرداخت نرم افزارهای موبایلی ایجاد نشده است بلکه بانک مرکزی قصد دارد، پرداخت سازان را ملزم به رعایت مقرراتی کنند که در گذشته از اجرای آن سر باز می زده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی