عصر بازار

پیش‌بینی افزایش بدهی دولت به تامین اجتماعی

عصر اعتبار- رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی تهران به اعلام نظر پیرامون فروش شستا، بدهی دولت به تامین اجتماعی، بیمه درمان، همسان سازی حقوق، منابع و مصارف در تامین اجتماعی پرداخت.

پیش‌بینی افزایش بدهی دولت به تامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی دهقان‌کیا در نشست خبری با اشاره به ضرورت تغییر ساختار در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: از 9 نفر اعضای هیئت امنا، شش نفر دولتی و سه نفر نماینده کارگر و کارفرما هستند و به این ترتیب مدیریت تامین اجتماعی از سال 83 دولتی شد.

    وی افزود: ما پیشنهادمان تغییر ساختار است که با چند تن از نمایندگان در این باره مذاکره کردیم تا اولا احیای شورای عالی تامین اجتماعی را شاهد باشیم و شورای سه جانبه گرایی در تمام سطوح برقرار باشد.

    رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی تهران با اشاره به 26 قانون مصوب که طبق آن اقشاری از پرداخت حق بیمه معاف شده و پرداخت سهم بیمه کارفرمایی به دولت سپرده شده است گفت: شاهد هستیم که دولت از این قوانین تبعیت نمی‌کند. امسال ماهیانه 2500 میلیارد تومان و در مجموع 31 هزار میلیارد تومان بابت سه میلیون و 200 هزار جمعیت که معافیت حق بیمه دارند سهم دولت بوده که پرداخت نشده است.

    دهقان کیا با بیان اینکه مبلغ بدهی دولت به تامین اجتماعی 182 هزار میلیارد تومان تا سال 96است گفت: این مبلغ امسال به بالای 200 هزار میلیارد تومان می‌رسد. هرچند بهانه‌های مختلفی مطرح است و ارقام متفاوتی را اعلام می‌کنند، به عنوان مثال دیوان محاسبات مبلغ بدهی را تا آخر سال 94را 62 هزار میلیارد تومان، دولت 30 هزار میلیارد تومان، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این مبلغ را تا پایان سال 95، 141 هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند.

    وی ادامه داد: اینها صحت ندارد. مدیرعامل وقت تامین اجتماعی در سال 90 مبلغ 31 هزار میلیارد تومان بدهی را اعلام می‌کند که دولت در قبال آن 21 شرکت را تهاتر می‌کند. اینها تصویب شد، اما با تغییر دولت کان لم یکن تلقی شد.

    رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه چندی پیش بحث استفاده از بهره مرکب در محاسبات میزان بدهی نیز مطرح شد و 90 هزار میلیارد تومان از مجموع بدهی سازمان را کم کردند که به دیوان عدالت شکایت کردیم گفت: تامین اجتماعی این ارقام را بروز محاسبه کرده است. پیش بینی ما این است که سال آینده 40 هزار میلیارد تومان دیگر بابت آن 26 قانون مصوب به بدهی‌های دیگر تامین اجتماعی از دولت افزوده می‌شود.

    وی درباره فروش شستا نیز گفت: رئیس جمهور ماه قبل به وزارت رفاه رفت. انتظار داشتیم دولت با توجه به بدهی های انباشته‌ای که دارد اخبار خوشحال کننده‌ای درباره تامین اجتماعی بدهد و بخشی از بدهی‌هایش را تسویه کند تا بتوانیم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را انجام دهیم اما در آن جلسه بحث فروش شستا مطرح شد.

    دهقان کیا افزود: شستا در سال 65 با سرمایه دو میلیارد تومان به ثبت رسید. در دولت‌های گذشته سرمایه شستا به 60 هزار میلیارد تومان رسید. 59 درصد شرکت‌ها از محل تهاتر و واگذاری دولت بوده است و مابقی از سوی خود سازمان خریداری شده است. در این 41 درصد شرکت خریداری شده 61 درصد سود می‌کنیم اما از محل شرکت‌های واگذار شده 24 درصد سود می کند.


    رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه دولت یک ریال هم در شستا سرمایه گذاری نکرده است گفت: مدیریت تامین اجتماعی تغییر کرده، اما اموال آن حق الناس است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی