عصر بازار

پیش‌بینی بانک مرکزی ژاپن از وضعیت اقتصاد جهان

عصر اعتبار- بانک مرکزی ژاپن پیش بینی خود از رشد اقتصادی کشورهای جهان را کاهش داد.

پیش‌بینی بانک مرکزی ژاپن از وضعیت اقتصاد جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی با بیان این‌که پیش بینی می‌کند نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان کند شود، نسبت به تأثیر منفی این مساله بر تجارت خارجی و فعالیت کارخانه‌های ژاپنی هشدار داده است و گفته است اقتصاد ژاپن امسال را با رشدی آهسته پشت سر خواهد گذاشت.

    بانک مرکزی ژاپن که چند روز پیش به منظور تقویت رشد اقتصادی، نرخ بهره را در سطح منفی 0.1 درصد حفظ کرد، اعلام کرده است که رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته با کاهش محسوسی همراه شده است و این مساله شامل ژاپن نیز می‌شود.

    هوراهیکو کورادا، رئیس بانک مرکزی ژاپن وعده داده است که نرخ بهره این کشور از سطح کنونی پایین‌تر نخواهد آمد و این نرخ تا رسیدن به سطح تورم دو درصد هدف گذاری شده توسط این بانک ادامه خواهد یافت. وی افزود: نیازی به تغییر اهداف نمی‌بینم و فکر نمی‌کنم دسترسی به نرخ تورم هدف گذاری شده خیلی آرمان‌گرایانه باشد.

    صادرات ژاپن در ماه گذشته در شرایطی پایین‌ترین رشد دو سال اخیر را به ثبت رساند که کاهش واردات چین ار ژاپن که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری این کشور است، از جمله دلایل مهم این اتفاق عنوان می‌شود. کورودا اطمینان خاطر داد که اقتصاد ژاپن در مسیر درستی حرکت می‌کند و افزود: هر چند که میزان صادرات و واردات تحت تأثیر کاهش رشد اقتصادی کشورهای جهان قرار گرفته است، اما تقاضای داخلی رو به افزایش است.

    با این حال تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن از بانک مرکزی این کشور خواسته است دست از رسیدن به تورم دو درصدی بردارد و بر روی عادی سازی سیاست پولی متمرکز شود. وی با بیان این که هیچ کس از نرسیدن به تورم دو درصدی در ژاپن عصبانی نخواهد شد افزود: اگر بانک مرکزی برای مدتی طولانی، به سیاست‌های انبساطی خود ادامه دهد، در زمان وقوع یک بحران، توانایی لازم برای جلوگیری از ورود اقتصاد به رکود را ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی