عصر بازار

نوسانات قیمت دلار در چهار دوره ریاست بانک مرکزی

عصر اعتبار- دلار از سال ۱۳۸۶ یعنی آغاز دوره ریاست طهماسب مظاهری بر بانک مرکزی تا کنون نوسانات زیادی را تجربه کرده اما محمود بهمنی در بین بقیه روسا، رکورد دار بیشترین جهش نرخ ارز است.

نوسانات قیمت دلار در چهار دوره ریاست بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، طهماسب مظاهری شهریور ماه سال 86 سکان بانک مرکزی را در دست گرفت و در بهمن 1387 ساختمان میرداماد را ترک کرد، نرخ دلار در آغاز فعالیت او حدود 936 تومان بود و در پایان ریاستش به 977 تومان رسید.

    بر این اساس قیمت دلار در دوره یک سال و پنج ماهه ریاست مظاهری ، 4درصد رشد قیمتی داشته است.

    مظاهری پس از اختلاف نظر با احمدی‌نژاد در مورد افزایش نقدینگی و مخالفت با سیاست‌های بانکی او و همچنین تقاضاهای متعدد وزیر کار دولت نهم در تزریق نقدینگی به صورت وام به بنگاه‌های زودبازده و مخالفت با کاهش نرخ بهره بانکی، از همکاری با دولت اجتناب کرد و محمود بهمنی دبیر کل بانک مرکزی با حکم رئیس جمهور به ریاست این بانک منصوب شد.

    با توجه به این که بهمنی مدافع سرسخت دخالت در بازار ارز بود و وعده ارزانی می‌داد، اما دلار در دوران تصدی‌گری‌اش بیشترین رشد قیمتی را داشته به طوری که در مهر ماه 87 و همزمان با آغاز ریاست بهمنی نرخ دلار 977تومان بود و در پایان فعالیتش یعنی در شهریور ماه سال 13٩٢ با ٢٢٥درصد افزایش به ٣١٧٧ تومان رسید.

    پس از بهمنی، ولی الله سیف در سال 1392به عنوان رییس کل بانک مرکزی معرفی  شد. سیاست بانک مرکزی در دوره ولی‌الله سیف مبنی بر دخالت مستقیم روی نرخ ارزهای مختلف و به خصوص  دلار بود.

    طبق آمارهای بانک مرکزی قیمت دلار از سه هزار و 177 تومان در ابتدای شهریور ماه سال 1392 و شروع ریاست سیف بر بانک مرکزی به 9 هزار و 508 تومان در پایان دوره ریاستش رسید که طبق محاسبه، قیمت دلار در این دوران ١٩٩ درصد افزایش یافته است.

    دوران ریاست سیف با انتصاب عبدالناصر همتی در مرداد ماه سال ٩٧ به پایان رسید. سیف دوران ریاست خود را در نرخ 9 هزار و 508 تومان و همزمان با اوج‌گیری قیمت‌ها و دور دوم تحریم‌ها آغاز کرد.

    اگرچه دلار در برخی روز‌های دوران ریاست همتی از کانال 19هزار تومان نیز عبور کرد اما امروز (بیست و شش اسفند ماه 97) قیمت این ارز پرطرفدار حدود ١٢9۰۰تومان است که در یک دوره هفت ماهه افزایش ٣5درصدی داشته است.

    بر اساس این گزارش، در بین چهار رئیس کل بانک مرکزی طی 10 ساله گذشته، دلار در زمان محمود بهمنی به دلیل دفاع سرسختانه‌اش بر دخالت بانک مرکزی در بازار ارز با افزایش 225 درصدی بیشترین جهش قیمتی را داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو