عصر بازار

زیان سنگین برگزیت برای اقتصاد اروپا

عصر اعتبار- نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در صورت خروج بدون توافق انگلیس از این اتحادیه متحمل زیان سالانه ۴۰ میلیارد یورویی خواهد شد.

زیان سنگین برگزیت برای اقتصاد اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در شرایطی که از سال 2016 میلادی تاکنون مطالعات جدیدی روی پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در شرایط مختلف صورت گرفته است، بنیاد برتلزمان آلمان در تحقیقی جدید دریافته است خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خسارت قابل توجهی به اقتصاد کشورهای اروپایی خواهد زد و این در حالی است که کشورهایی چون روسیه، آمریکا و چین از این وضعیت نفع خواهند برد.

    طبق این گزارش، تنها زیان وارده به اقتصاد انگلیس در صورت خروج سالانه معادل 57 میلیارد پوند و زیان اتحادیه اروپا 40 میلیارد یورو برآورد می‌شود. بخش بزرگی از زیان وارده به کشورهای اروپایی متوجه اقتصاد آلمان خواهد شد که بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی به انگلیس محسوب می‌شود.

    این زیان احتمالی ناشی از افزایش بهای مواد غذایی و خدمات به دلیل وضع تعرفه‌های تجاری خواهد بود.

    پیش‌تر یواخیم لانگ، مدیر انجمن صنایع آلمان گفت که اگر انگلیس بدون دستیابی به توافق مشخصی با اتحادیه اروپا، این اتحادیه را در 29 مارس امسال ترک کند، حداقل 0.5 درصد از رشد اقتصادی آلمان کاسته خواهد شد.

    لانگ گفت: این خسارت که معادل 17 میلیارد یورو خواهد بود می‌تواند مشکلات اقتصاد آلمان را تشدید کند اما زیان انگلیس از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا برای خود آن کشور بسیار سنگین‌تر خواهد بود و ممکن است که اقتصاد این کشور وارد رکود شود.

    دومنیک پونتاو، از نویسندگان این گزارش برگزیت به معنای رقابت کمتر در زمینه کالاها و خدمات مختلف خواهد بود و این مساله منجر به افزایش قیمت‌ها و کاهش رشد سطح دستمزدها خواهد شد.

    با این حال برگزیت برای همه کشورها نیز مضر نیست. طبق این گزارش سود آمریکا از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا سالانه 13 میلیارد یورو و چین و روسیه به ترتیب پنج میلیارد یورو و 260 میلیون یورو است. از آنجاکه برگزیت زنجیره ارزش اروپا را گران‌تر خواهد کرد، تجارت انگلیس با اتحادیه اروپا گران‌تر و تجارت با دیگر کشورها ارزان‌تر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی