عصر بازار

واگذاری ۳ هزار میلیارد تومان سهم دولتی در سال ۹۷

عصر اعتبار- در سالی که گذشت تنها ۳۹هزار میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق مزایده، بورس، فرابورس و مذاکره واگذار شد.

واگذاری ۳ هزار میلیارد تومان سهم دولتی در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار بود در سال 97 تعداد 631 بنگاه دولتی تعیین تکلیف و واگذار شوند تا بدین ترتیب پرونده خصوصی سازی در کشور پس از تاخیر 4 سال بسته شود.

    بر این اساس نگاهی به کارنامه سازمان خصوصی‌سازی در سال 97 نشان می‌دهد در این مدت 39هزار و 41میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط این سازمان واگذار شده که در این میان 38هزار و 544میلیارد ریال از طریق مزایده، 116میلیارد ریال از طریق بورس، 217میلیارد ریال از طریق مذاکره و 164 میلیارد ریال از طریق فرابورس فروخته شده است.

    این در حالی است که با توجه به روند واگذاری‌های پارسال و این موضوع که خصوصی‌سازی در سالی که گذشت با حواشی زیادی همراه بود و بخش قابل توجهی از 631 شرکت اعلامی برای واگذاری، روی دست دولت باقی ماند و خصوصی‌ نشد، واگذاری سهام دولتی در سال 98 هم ادامه پیدا خواهد کرد.

    همچنین از 39هزار و 41میلیارد واگذاری در سال گذشته، 38 هزار و 634میلیارد ریال به‌صورت بلوکی، 280میلیارد ریال به‌صورت تدریجی و 127میلیارد ریال به‌صورت ترجیحی بوده است.
    علاوه بر این از واگذاری‌های انجام شده در سالی که گذشت 36هزار و 820میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک واگذاری‌ها و 2 هزار و 222میلیارد ریال واگذاری مربوط به شرکتهای گروه دو واگذاری‌ها بوده است.

    این گزارش می افزاید: به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف است تا 100 درصد سهام شرکتهای «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند.

    همچنین در تبصره‌های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و مکلف است 80 درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

    گفتنی است طبق اصل 44 قانون اساسی، سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سالهای 94، 95، 96، 97 و 98 تمدید شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی