عصر بازار

براساس نتایج یک مطالعه؛

آلمان و هلند، تنها برندگان واقعی یورو هستند

عصر اعتبار- طبق مطالعات جدید اتاق فکر آلمان، «مرکز سیاست‌های اروپایی» (سی‌ای‌پی)، ارز واحد منطقه اروپا، یورو، تقریبا باعث کاهش جدی رشد اقتصادی همه اعضای این اتحادیه شده است.

آلمان و هلند، تنها برندگان واقعی یورو هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، طبق مطالعات جدید اتاق فکر آلمان، «مرکز سیاست‌های اروپایی» (سی‌ای‌پی)، ارز واحد منطقه اروپا، یورو، تقریباً باعث کاهش جدی رشد اقتصادی همه اعضای این اتحادیه شده است.

    هرچند این مطالعه نشان می‌دهد که هلند و آلمان، در طول این 20 سال که از آغاز به کار یورو می‌گذرد، سود سرشاری از آن به دست آورده‌اند. ارز واحد اروپا باعث شد تا سیلی از اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌های از کل اروپا به سوی فضای مالی با نرخ بهره پایینِ آلمان، سرازیر شود. هرچند این حفظ این وام‌ها پس از بحران مالی 2008 مشکل شد، چراکه یونان، ایرلند، اسپانیا، پرتغال و قبرس مجبور شدند با کند شدن رشد اقتصادی خود، به دنبال کمک مالی باشند.

    به این ترتیب طبق آن‌چه این مطالعات نشان می‌دهد، از سال 1999 تا کنون، هر فرد آلمانی نسبت به شرایطی که یورو وجود نداشت، به طور متوسط 23000 یورو ثروتمندتر شده است، درحالی‌که به ثروت هر فرد هلندی 21000 یورو افزوده شده است.

    در مقابل، یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها، هر کدام به ترتیب، 74000 یورو و 56000 یورو، فقیرتر شده‌اند.

    به علت کمبود داده‌های لازم، در این مطالعه، نتایجی برای اقتصاد ایرلند که یکی از سریع‌ترین رشدها در منطقه یورو را به خود اختصاص داده است، ارائه نشد.

    مؤلفان این تحقیق، الساندرو گاسپاروتی و متیاس کولاس، می‌گویند که اغلب اعضای اتحادیه اروپا در دوره‌هایی از داشتن این ارز واحد سود کرده‌اند اما این با دوره‌های بزرگ‌تری خنثی شده است که یورو باعث فشار زیادی بر رشد اقتصادی آنها شده است. در این میان یونان یک استثنا بوده است.

    در سال‌های اولیه پس از معرفی یورو، اقتصاد یونان سود عظیمی از یورو به دست آورد، اما از سال 2011 این روند معکوس شد و اقتصاد یونان با ضرر قابل‌توجهی روبرو شد. در کل این دوره 20 ساله هر فرد یونانی 190 یورو ثروتمندتر شد.

    در انتهای این گزارش آمده است: از سال 2011 استفاده از یورو باعث شده است رونق اقتصادی به شدت افت کند. در سال 2014 میزان ضررهای اقتصادی به اوج خود رسید. از آن سال به بعد، با نتیجه دادن اصلاحات اقتصادی، ضررها به طور مدوام کاهش یافته است.

    کد خبر 4553197

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو