عصر بازار

معاون دادستان کل کشور:

۱۰۰ حساب بانکی بی ضابطه به بهانه کمک به سیل زدگان مسدود شد

عصر اعتبار- معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از مسدود شدن ۱۰۰ حساب بانکی خبر داد که بدون ضابطه اقدام به جمع آوری کمک های نقدی به سیل زدگان برخی استان ها می کردند.

۱۰۰ حساب بانکی بی ضابطه به بهانه کمک به سیل زدگان مسدود شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، جواد جاویدنیا روز سه شنبه درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در مسدود سازی حساب‌های بدون ضابطه برای جمع آوری کمک‌های نقدی به سیل زدگان گفت: تاکنون حدود 300 فقره گزارش در این زمینه داشتیم که از این تعداد در حدود 100 فقره از حساب‌های بی ضابطه بررسی و مسدود شد که 75 درصد این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و 25 درصد مربوط به اشخاص حقوقی بوده است.
    وی با بیان اینکه هیچ گونه تبعیضی در مسدودسازی حساب‌های بدون ضابطه از سوی دادستانی صورت نگرفته، گفت: هدف از این اقدام متمرکز کردن حساب‌ها و ساماندهی کمک رسانی‌ها بوده است.

    * 25 مجوز برای کمک به سیل زدگان صادر شد
    جاویدنیا افزود: تاکنون 25 فقره مجوز از سوی هلال احمر به معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور واصل شده که برای سازمان‌ها و دستگاه‌های ثبت شده مجوز صادر شده و شرایط هلال احمر برای این سازمان ها عبارت است از اینکه سازمان ها و اشخاص حساب مشخصی را اعلام کنند و نباید وجوه خارج از آن حساب، دریافت شود و همچنین در تبلیغات باید به همکاری با هلال احمر اشاره شود و هزینه کرد وجوه دریافتی نیز با هماهنگی هلال احمر انجام شده و گزارش لازم نیز به آن مرجع ارسال شود.
    وی از سازمان بسیج مستضعفین به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: بسیج با توجه به ماموریت‌های ابلاغی، به شکل متمرکز شماره حسابی را اعلام کرده و با هلال احمر هماهنگ کرده تا از هرگونه موازی کاری، تداخل ماموریت‌ها و توزیع نامطلوب کمک ها جلوگیری به عمل آید و به صورت رسمی حسابی به نام «حوادث غیرمترقبه سازمان بسیج» مورد تایید قرار گرفت و همه پایگاه‌های بسیج و گروه‌های جهادی ضمن هماهنگی با رده‌های مربوطه می‌توانند از طریق این حساب اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی کنند.
    جاویدنیا افزود: تبلیغات مراجعی که دارای مجوز هستند در فضای مجازی و رسانه‌ها بلامانع است، البته مجوز آنها باید مورد احراز قرار گیرد و در صورتی که ادعا کنند که دارای مجوز هستند، اما مجوز نداشته باشند، از آن جایی که ما بانک اطلاعاتی از حساب‌های مسدود شده و حساب‌های دارای مجوز داریم و دائما در حال رصد هستیم، ضمن مسدودسازی این حساب ها برخورد قانونی لازم با آنها انجام می شود.
    معاون دادستان کل کشور به مردم و سازمان ها سفارش کرد تا بدون اخذ مجوز، اقدام به تبلیغات حساب‌های خود و جمع آوری وجوه در فضای مجازی و خارج از آن نداشته باشند، در غیر این صورت مواجهه قانونی انجام خواهد شد.
    وی افزود: در مواردی هم اعلام شد که افرادی در فضای مجازی تبلیغاتی مبنی بر جمع آوری کمک‌های غیرنقدی انجام دادند که در این خصوص مردم هوشیار باشند و کمک‌های غیرنقدی خود را به سازمان‌ها و نهادهای شناخته شده‌ای ارائه کنند که دارای مجوز هستند و از ارسال کمک‌های غیرنقدی به افراد یاد شده خودداری کنند.

    * مردم، آگهی های غیرمجاز را اعلام کنند
    معاون دادستان کل کشور گفت: از مردم تقاضا داریم تمامی موارد تبلیغات یا آگهی جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی غیرمجاز در فضای مجازی را از قسمت شکایات پورتال معاونت فضای مجازی کشور یا پورتال پلیس فتا فورا گزارش دهند. همچنین سایت‌های خبری و آگهی و پذیرندگان آگهی تبلیغاتی نیز از هرگونه تبلیغ جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی غیرمجاز خودداری کنند.

    * روش فعال سازی حساب های بانکی برای کمک به سیل زدگان
    جاویدنیا افزود: کسانی که حساب آنها مسدود شده به پرتال معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور مراجعه کنند و از روش هایی که برای ارتباط با ما قرار داده شده، درخواست رفع مسدودی خود را ارائه دهند. چون برخی افراد ممکن است در شهر‌های دیگر ساکن باشند و نیاز به مراجعه حضوری نیست و می توانند درخواست خود را از طریق پست الکترونیکی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور ارسال کنند.
    وی افزود: این درخواست‌ها برای احراز اینکه چه میزان وجوه برای کمک به سیل زدگان جمع آوری شده و همچنین برای هدایت وجوه با هماهنگی مراجع و رفع توقیف از حساب اشخاص به دادسرا‌های محل سکونت متقاضیان ارجاع خواهد شد تا بررسی و احراز هویت لازم انجام شود و پس از هدایت کمک‌های جمع آوری شده به مراجع قانونی و اطمینان از حذف تبلیغات غیرمجاز انجام شده، از حساب‌های آنها رفع توقیف به عمل آید.
    جاویدنیا اضافه کرد: البته اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه با دادسرا‌های محل سکونت خود درخواستی ارائه دهند و اقدامات بعدی با هماهنگی معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور انجام خواهد شد.

    * جریان های بیگانه تلاش های هلال احمر را زیر سوال می برند
    معاون دادستان کل کشور درباره ادعای فروش چادر‌های هلال احمر در مناطق سیل زده گفت: آنگونه که جمعیت هلال احمر به صورت رسمی اعلام کرده، کمک‌های این جمعیت غیرقابل فروش است و چادر‌های هلال احمر به محض مصرف قابلیت استفاده مجدد را ندارد، اما در برخی از محل‌ها به لحاظ شرایط زیست محیطی و احتمال آسیب دیدن این چادرها، چادر اضافی داده شده اما برخی افراد در این میان سوء استفاده کردند که برخی جریان‌های خاص بیگانه، سعی کردند به این بهانه زحمات هلال احمر زیر سوال ببرند که با اقدام به موقع و مقابله با آن و حذف آگهی‌های مربوطه از این فضاسازی جلوگیری شد و البته با متخلفان هم برخورد قانونی انجام خواهد شد.
    وی با بیان اینکه جلوگیری از خرید و فروش چادر‌های هلال احمر اقدام تحسین برانگیزی است، گفت: دستگاه‌های نظارتی و حراست‌ها مسئولیت خود را در زمینه کمک رسانی‌ها با نظارت لازم به عمل می‌آورند و تا کنون گزارش سوءاستفاده‌ای دریافت نکرده ایم اما هر جایی که تخلف یا ابهامی در زمینه کمک رسانی‌ها از ناحیه دستگاه‌های مربوطه توسط مردم گزارش شود، قطعا رسیدگی لازم انجام خواهد شد و به مردم اطمینان می‌دهیم در این زمینه با عاملان هر گونه سوءاستفاده احتمالی برخورد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی