عصر بازار

کدام بازار بالاترین توانایی رشد در سال جاری را داراست؟

عصر اعتبار- شاخص بورس اوراق بهادار تهران دیروز با عبور از مرز ۲۰۰ هزار واحد رکورد جدیدی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

کدام بازار بالاترین توانایی رشد در سال جاری را داراست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، در حالی که بازارهای موازی بورس اوراق بهادار در رکودی  سخت و سنگین و نفس‌گیر به سر می‌برند، بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری تا کنون پیشتازی‌اش را به رخ کشیده است.

    رشد 10 درصدی این بازار از ابتدای سال جاری تا کنون نشان می دهد وضعیت در حال تغییر است و بازاری که سال گذشته از دیگر بازارها نظیر طلا و سکه و مسکن و خودرو عقب مانده بود، حالا دست به اصلاح قیمت زده است.

    حمید میرمعینی، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است وضعیت بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد ظرفیت‌های اقتصادی ایران در سال جاری می‌تواند برای عبور از شرایط سخت تحریمی به کار گرفته شود.

    وی با تاکید بر اینکه عقب ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها در سال گذشته، این نشانه را در خود داشت که رشد واقعی امسال از سر گرفته شود، ادامه داد: هر چند به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، اقتصاد ایران با وضعیتی غیرعادی روبروست اما بررسی وضعیت نشان می‌دهد امکان رشد بورس فراهم است و کالاهایی که مواد اولیه آنها در داخل تولید می‌شود و یا بازارهای داخلی دارند، امسال در وضعیت مناسبی به سر خواهند برد.

    او به محدودیت‌های واردات و ... اشاره کرد و گفت: وقتی ار فرصت تحریم صحبت می‌کنیم اینجا می‌توانیم مصادیق را بیابیم، در این شرایط تولید کنندگان داخلی وضعیت مساعدتری پیدا می‌کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بورس نیاز به تعدیل داشتند، به وضعیت شرکت‌های بورسی اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته بازدهی بورس در حدود 77 درصد بود اما امسال این امکان فراهم است که در صورت حمایت دولت از بازار سرمایه و اتخاذ سیاست‌هایی متناسب با ظرفیت‌های این بازار، رشد بیشتری نصیب بورس اوراق بهادار شود.

    هدایت سرمایه‌های به تولید

    وی به بانک محور بودن اقتصاد ایران اشاره کرد. گفت: بازار سرمایه توانایی تامین نقدینگی مورد نیاز بسیاری از شرکت‌ها را داراست و در این شرایط که تنگناهای اقتصادی خود را نشان می‌دهد می‌تواند با تدوین برنامه‌هایی نسبت به اثرگذاری بیشتر این بازار اقدام کرد.

    میرمعینی ادامه داد: ما معتقدیم رشد این بازار در همین روزهای محدود کاری سال جاری نشان می‌دهد این پتانسیل و توانایی وجود دارد و باید آن را مورد توجه قرار داد.

    تلاش برای کاهش ریسک

    این کارشناس ادامه داد: ریسک‌های اقتصادی به سرعت بازار سرمایه را تحت فشار قرار می‌دهد، تحریم هم ریسکی اقتصادی تلقی می‌شود از این رو تغییر در این شرایط می‌تواند بازار سرمایه را دستخوش شرایطی تازه نماید.

    میرمعینی با تاکید بر اینکه پیوستن ایران به FATF  یا نپیوستن به این کنوانسیون خود عامل موثری در افزایش یا کاهش ریسک سیاسی و اقتصادی ایران است، گفت: اگر مجموعه سیاستگذاران برنامه کاری خود را بر کاهش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی متمرکز کنند، بورس پتانسیل پیشی گرفتن از سایر بازارهای را در سال جاری داراست و باید این مهم را دریافت.

    وی با اشاره به اینکه رشد تمامی بازارها در سال گذشته تحت تاثیر افزایش نرخ دلار در وهله اول و رشد نرخ تورم در مرحله دوم بوده است، اضافه کرد: بورس نیز از این دو عامل تاثیرپذیرفته است اما حجم تاثیرپذیری‌اش کمتر از سایر بازارهاست از این رو بورس در صورت عدم تغییر شرایط می تواند خود را رشدی مناسب و حتی بیش از بازارهای دیگر را در سال جاری تجربه نماید چرا که سایر بازارها وارد دوره رکود شده اند.

    وی تاکید کرد : البته این مهم، همان طور که گفتم بستگی به ریسک هایی دارد که متوجه اقتصاد است اما با اجرای برنامه های حمایتی از بازار سرمایه می‌توان انتظار تداوم رشد را داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی