عصر بازار

پرداخت ۶۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در سه بخش+ جدول

عصر اعتبار- در سه بخش کالاهای اساسی، دارو و حامل‌های انرژی بیش از ۶۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد که بیش از ۹۲ درصد این رقم مربوط به حامل های انرژی است.

پرداخت ۶۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در سه بخش+ جدول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، یکی از محورهای مربوط به یارانه ها به بخش یارانه پنهان باز می گردد.

    براساس گزارش دفتر اقتصاد کلان معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، این بخش از یارانه ها در واقع عدم النفع دولت به دلیل فروش کالاهای تولیدی در داخل کشور با قیمت پایین تر از قیمت قابل فروش در خارج از کشور است.

    با اصلاح این شیوه پرداخت یارانه این منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد و می‌تواند درباره نحوه باز توزیع آن تصمیم گیری کند در نتیجه به پایداری بودجه دولت و قطع یارانه از محل های ناپایدار کننده سیاست مالی می انجامد در اقتصاد ایران این نوع یارانه به خصوص از زمانی که تفاوت زیادی به این نرخ ارز رسمی با قیمت بازاری ان ایجاد شد ابعاد گسترده‌تری است.

    یارانه پنهان کالاهای اساسی و دارو بر مبنای ارز 8 هزار تومان و نرخ ارز کالای اساسی 4200 تومان قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس و قیمت گاز طبیعی نسبت به قیمت صادراتی سنجیده شده است. همچنین متوسط میزان مصرف و قیمت تمام شده با استعلام از دفاتر سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده اند. بر همین اساس، مجموع یارانه های پنهان بالغ بر 649 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

    همانطور که در جدول زیر مشخص است، بیش از 92 درصد معادل حدود 600 هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل های انرژی شامل فرآورده های نفتی، گاز طبیعی و برق است.

    با توجه به اینکه سه نوع یارانه وجود دارد. در مجموع، جمع یارانه‌های آشکار به 240 هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین مجموع تسهیلات تکلیفی و تحت تضمین دولت از شبکه بانکی در تعهد دولت در سال بالغ بر 72 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به علاوه، مجموع یارانه های پنهان بالغ بر 649 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. در مجموع 890 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان، بودجه ای و فرا بودجه احصا شده که بیش از دو برابر بودجه دولت در سال 98 است

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی