عصر بازار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:

اصلاح قانون بانکداری اسلامی طی دو هفته آینده در مجلس

عصر اعتبار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: طرح اصلاح قانون بانک مرکزی به مجلس رسیده و همچنین لایحه اصلاحیه قانون بانکداری اسلامی نیز طی دو هفته آینده به صحن اصلی مجلس خواهد رفت.

اصلاح قانون بانکداری اسلامی طی دو هفته آینده در مجلس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی گفت: دو سال کار کارشناسی بر روی طرح اصلاح قانون بانکداری توسط اعضای کمیسیون اقتصادی انجام شده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مهم ترین موضوعات این اصلاحیه را  شامل پیشبرد رویکرد سپرده‌ها به سمت تولید اقتصادی، تفکیک سپرده‌های بانکی، تغییر جدی در نحوه محاسبه جریمه تاخیر در پرداخت تعهد فعالان اقتصادی به بانک‌ها، ایجاد ساختار نظارتی در بانک مرکزی  تغییر در ساختار بانک مرکزی عنوان کرد.

    پورابراهیمی تاکید کرد: اصلاح قانون بانک مرکزی در صحن اصلی مجلس در حال بررسی است و جلسات نهایی کمیسیون اقتصادی برای اصلاح قانون بانکداری نیز پاین یافته و این اصلاحیه بزودی به صحن اصلی مجلس می‌رود.

    همچنین بنا بر اعلام سامانه پارلمان مجازی ایران، طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شامل موادی مانند تعاریف، استقرار بانکداری اسلامی، شخصیت حقوقی بانک مرکزی، استقلال بانک مرکزی، وظایف و اختیارات بانک مرکزی و موارد دیگر است که این طرح در 80 ماده به مجلس ارائه شده است.

    لازم به ذکر است، در بند «الف» طرح استقرار بانکداری اسلامی نظرخواهی شده که آیا مسئولیت استقرار بانکداری اسلامی و برقراری مناسبات عادلانه در بازار پولی کشور در چارچوب قانون عملیات بانکداری بدون ربا برعهده بانک مرکزی است. همچنین در بند «ب» ماده 2 این طرح آمده است که بانک مرکزی باید اهدافی مانند حفظ ثبات قیمت‌ها به عنوان هدف اصلی و اولویت اول، تامین ثبات و صلابت نظام بانکی و رشد اقتصادی و اشتغال با رویت اولویت حفظ و ثبات قیمت‌ها را پیگیری کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی