عصر بازار

بازار ارز چشم انتظار ۲ رخداد جدید

عصر اعتبار- بازار ارز در حالی این روزها در رکود معاملاتی به سر می‌برد که به نظر می‌رسد انتظار فعالان بازار برای تغییر تحریم‌ها و تغییر میزان فروش نفت ایران از یک سو و تاثیر آغاز به کار بازار متشکل ارزی بر قیمت‌ها از سوی دیگر، عوامل تشکیل دهنده این وضعیت به شمار می‌روند.

بازار ارز چشم انتظار ۲ رخداد جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از خراسان ،  نرخ ارز این روزها تلاطم زیادی نداشته و پس از یک دوره چند روزه افزایش در هفته‌های اخیر، عمدتاً در میانه کانال 13 هزار تومان، به ثبات رسیده است. با این حال، فارس، علاوه بر ثبات قیمت، از رکود نسبی معاملاتی در بازار این روزهای ارز نیز خبر داده و افزوده است: هم اکنون اخبار ضد و نقیضی از اعمال تحریم‌های جدید از سوی امریکا در حوزه فروش نفت منتشر شده است. با این حال، به نظر می‌رسد، شوک مورد انتظار در 13 اردیبهشت ماه امسال در بازار ارز در ماه‌های قبل‌ پیش‌خور شده و اضافه شدن مولفه تحریمی جدید، اثر بیشتری بر بازار ارز نخواهد داشت.

    از سوی دیگر بازار متشکل ارزی به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. اما با توجه به نامشخص بودن ابعاد و میزان حضور فعالان بازار ارز در این بازار، میزان تاثیر راه‌اندازی این ساختار جدید چندان قابل سنجش نیست و گذشت زمان تا هفته‌های آینده، این موضوع را مشخص خواهد کرد. در نهایت این وضعیت، شرایط انتظار را برای بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی فعالان بازار ارز به ‌وجود آورده و از میزان معاملات کاسته است.

    در همین حال، ابعاد و نحوه فعالیت ارزی همچنان مورد سوال بسیاری از فعالان بازار است. در این زمینه، مجید شاکری کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی نرخ ارز را کاهش خواهد داد یا خیر؟ نوشت: بازار متشکل برای کاهش یا افزایش نرخ ارز نیست. بلکه به منظور کشف نرخ راه‌اندازی می‌شود. اما چون در آن کشف نرخ واقعی انجام می‌شود و افراد متعهد به تسویه معامله‌ای که انجام می‌دهند هستند و نمی‌توانند صرفاً با لفظ نرخ تعیین کنند، تغییرات نرخ بسیار کمتر از قبل خواهد بود. در نهایت و در صورتی که نرخ بازار متشکل نرخ راهبر بازار آزاد شود (که یک شبه هم رخ نخواهد داد) تغییرات نرخ بازار آزاد (خرده فروشی) هم بسیار کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی