عصر بازار

کنترل تورم و رکود اقتصادی با اجرای عملیات بازار باز

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره بانک سامان می‌گوید اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی و انعطاف پذیری در تعیین دامنه ای برای نرخ سود بانکی می‌تواند اثرات مهمی در کنترل تورم و رکود اقتصادی داشته باشد.

کنترل تورم و رکود اقتصادی با اجرای عملیات بازار باز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، احمد مجتهد درباره اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی، گفت: در صورتی که از این ابزار همانند کشورهای دیگر استفاده شود، تاثیرگذاری آن در بازار بسیار زیاد خواهد بود ولی اگر با شرط و شروط و محدودیت روبه رو باشد، از میزان اثرگذاری آن کاسته خواهد شد.

    شورای پول و اعتبار در 27 فروردین ماه امسال و در راستای اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود، کنترل تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها و تعیین چارچوب مشخص برای اعطای اعتبار به بانک ها و موسسات اعتباری، به بانک مرکزی اجازه داد تا نسبت به انجام عملیات بازار باز (خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشر شده توسط دولت و وثیقه گیری در ازای اضافه برداشت یا اعطای خطوط اعتباری به بانک ها و موسسات اعتباری) اقدام کند.

    وی با بیان اینکه ،قرار است بانک مرکزی دامنه ای برای نرخ های سود بانکی تعریف کند، اظهار داشت: در صورتی که انعطاف پذیری لازم از سوی نهاد ناظر برای تعیین نرخ سود وجود داشته باشد، اجرای عملیات بازار باز در کنترل تورم و مقابله با رکود اقتصادی بسیار موثر خواهد بود.

    رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: اگر محدودیت هایی که پیش از این شورای پول و اعتبار در زمینه نرخ سود بانکی داشته، همزمان با اجرای عملیات بازار باز تغییر نکند، تاثیرگذاری آن کمتر خواهد بود.

    عضو هیات مدیره بانک سامان همچنین تاکید کرد که دولت نباید دخالتی در عملیات بازار باز به منظور تامین منابع خود داشته باشد و این ابزار باید تنها در اختیار بانک مرکزی باشد تا نهاد ناظر پولی از این طریق به مبارزه با تورم، رکود و تغییرات نرخ سود بپردازد.

    شرط موفقیت بازار متشکل معاملات ارز

    وی همچنین درباره راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز نیز گفت: در تمام دنیا، دولت ها دخالت مستقیمی در بازار ارز ندارند و این عرضه و تقاضا است که نرخ را تعیین می کند.

    مجتهد با بیان اینکه دخالت بانک مرکزی در بازار ارز تا اندازه ای می‌تواند مانع از نوسانات شود، اظهار داشت: موفقیت بازار متشکل بستگی به آن دارد که ببینیم بانک مرکزی تا چه اندازه حاضر است از ذخایر خود در زمان افزایش تقاضا استفاده کند؟

    رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: از آنجایی که بازار متشکل معاملات ارز ابزار جدیدی است، بسیاری از دارندگان منابع ارزی با احتیاط وارد آن خواهند شد.

    عضو هیات مدیره بانک سامان همچنین خاطرنشان کرد: بازار متشکل معاملات ارز قرار است برای معاملات اسکناس و به شکل نقدی فعالیت کند و از آنجایی که فعلا انتقال ارز به داخل یا خارج از کشور را شامل نمی‌شود، تاثیرگذاری گسترده ای بر بازار نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی