عصر بازار

کاهش نرخ تورم روسیه

عصر اعتبار- نرخ تورم روسیه در ماه آوریل به ۵.۲ درصد کاهش یافت.

کاهش نرخ تورم روسیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، نرخ تورم این کشور تا پایان ماه مارس با 0.1 درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل به 5.2 درصد رسیده است.

    در بین بخش‌های مختلف بالاترین نرخ تورم مربوط به مواد غذایی با تورم 5.9 درصدی بوده است و پس از آن تورم بخش خدمات با 5.1 درصد و محصولات غیر غذایی با تورم 4.6 درصدی قرار دارند؛ هر چند که این نرخ در مقایسه با ماه گذشته کاهش یافته است اما هنوز یکی از بالاترین نرخ‌های تورم ثبت شده در طول دو سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود.

    هسته تورمی سالانه نیز که تورم بخش مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن در نظر نمی‌گیرد به 4.6 درصد رسید که بالاترین سطح تورمی از فوریه 2017 تاکنون محسوب می‌شود.

    یکی از مؤثرترین عوامل افزایش نرخ تورم روسیه مربوط به لایحه افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 18 درصد به 20 درصد بوده است. وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیش‌بینی کرده است نرخ تورم روسیه برای سال 2019 در سطح پنج درصد باقی خواهد ماند اما بانک مرکزی انتظار تورم شش درصدی را دارد.

    کارشناسان معتقدند بانک مرکزی روسیه فعلاً نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. نرخ بهره روسیه در حال حاضر 7.75 درصد است.

    تورم نقطه به نقطه ماهانه نیز بدون تغییر در مقایسه با ماه قبل در سطح 0.3 درصدی باقی ماند. تورم مواد غذایی با 0.4 درصد بالاترین افزایش قیمت‌ها در طول یک ماه اخیر را داشته است و پس از آن محصولات غیر غذایی با تورم 0.22 درصدی و خدمات با تورم 0.2 درصدی قرار دارند.

    متوسط نرخ تورم روسیه در بازه زمانی از سال 1991 تا 2019 معادل 121.31 درصد بوده است که بالاترین آن تورم 2333.30 درصدی دسامبر سال 1992 و کمترین آن نیز تورم 2.2 درصدی ژانویه سال 2018 بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی