عصر بازار

در آستانه اجباری شدن رمزهای یکبار مصرف

نظارت بر عملکرد اپلیکیشن‌های پرداخت با کیست؟

عصر اعتبار- اپلیکیشن‌های موبایلی مدتی است که به دلیل ایجاد سهولت در انجام برخی امور بانکی و مخصوصاً انتقال پول مورد استقبال شهروندان قرار گرفته‌اند که به گفته معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک، نظارت بر فرایند انتقال وجه در این اپلیکیشن‌ها بر عهده بانک مرکزی است.

نظارت بر عملکرد اپلیکیشن‌های پرداخت با کیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد مهدی طوبایی با بیان اینکه حوزه پرداخت الکترونیک شامل شرکت شاپرک به عنوان نهاد ناظر و شرکت‌های psp به عنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت می‌شود، اظهار کرد: این حوزه صرفاً تراکنش‌های کارتی خرید کالا و خدمات، خرید شارژ، پرداخت قبوض و مانده‌گیری را شامل می‌شود و تراکنش‌های کارت به کارت در بستر شرکت‌های psp یا شاپرک انجام نمی‌شود، بلکه از طریق شبکه شتاب و بین بانک‌ها انجام می‌شود.

    او با اشاره به سرویس‌های مالی ارائه شده توسط اپلیکیشین‌های بانکی و پرداخت در این باره اظهار کرد: برخی از این اپلیکیشن‌ها مختص پرداخت هستند و تراکنش‌های آنها از طریق شرکت‌های psp به شاپرک و از آنجا به شتاب منتقل می‌شود.

    معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک ادامه داد: برخی اپلیکیشن‌های دیگر ممکن است سرویس‌های دیگری مانند کارت به کارت را هم ارائه دهند، به این صورت که شماره کارت مبدأ و مقصد را از کاربر دریافت می‌کنند و عمل انتقال وجه را انجام می‌دهند، اما این تراکنش‌ها اساساً از طریق سوئیچ شرکت‌های psp و شاپرک انجام نمی‌شود، بلکه در این فرایند اپلیکیشن به یک بانک متصل می‌شود و سپس با انتقال به شبکه شتاب تراکنش مورد نظر انجام می‌شود.

    طوبایی با تاکید بر این نکته که نظارت بر عملیات انتقال وجه در این فرایند بر عهده شرکت شاپرک نیست، ادامه داد: طبق الزام بانک مرکزی، نظارت بر عملکرد اپلیکیشن‌های کارت به کارت بر عهده بانک‌هایی است که با آنها طرف قرارداد هستند و شاپرک در این زمینه مسئولیتی ندارد.

    به گزارش ایسنا، رمزهای یکبار مصرف از ابتدای خردادماه امسال جایگزین رمزهای دوم ثابت بانکی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی