عصر بازار

واکنش مقام آمریکایی به وعده اروپا برای عملیاتی کردن «اینستکس»

عصر اعتبار- نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در واکنش به اظهارات روز گذشته اروپایی‌ها درباره عملیاتی کردن «اینستکس» ظرف چند هفته آینده مدعی شد که برای هیچ شرکتی نیازی به این ساز و کار وجود ندارد.

واکنش مقام آمریکایی به وعده اروپا برای عملیاتی کردن «اینستکس»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به همراه وزیر خارجه این کشور به بروکسل رفته بود، به وعده تازه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران درباره عملیاتی کردن ساز و کار موسوم به «اینستکس» واکنش نشان داد.

    به گفته خبرنگار بخش ایران در «رادیو اروپای آزاد»، «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که روز گذشته در معیت «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور به بروکسل رفته بود، درباره مسائلی چون بروز حادثه برای چند نفتکش در «فجیره» امارات عربی متحده و مواضع اروپایی‌ها درباره عملیاتی شدن احتمالی ساز و کار ویژه مالی با ایران اظهارنظر کرد.

    این مقام آمریکایی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و ادعاها مبنی بر اینکه «ایران یا نیروهای نیابتی این کشور» در بروز حادثه برای این نفتکش‌ها دست داشتند، گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم و نمی‌خواهیم که در نتیجه‌گیری عجله کنیم».

    برایان هوک افزود: «وضعیت خاورمیانه می‌تواند بسیار متزلزل باشد و نیازی به ریختن بنزین روی آتش (کنونی منطقه غرب آسیا) وجود ندارد به همین دلیل ما اجازه می‌دهیم که تحقیقات روند خودش را پیش بگیرد».

    نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره اظهارات و وعده‌های تازه مقام‌های اروپایی و اتحادیه اروپا در خصوص راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی با ایران (اینستکس) هم اظهارنظر کرد.

    برایان هوک مدعی شد: «ایرانی‌ها سیستم مالی شفافی که اجازه عملیاتی شدن (اینستکس) را بدهد، اعمال نکرده‌اند در نتیجه من مطمئن نیستم که (اینستکس) اصلا بتواند شروع شود. موضوع دوم اینکه، هیچ درخواستی توسط شرکت‌ها برای این ساز و کار وجود ندارد».

    «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در یک کنفرانس خبری ادعا کرده بود که اینستکس برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران ظرف چند هفته آینده عملیاتی می‌شود.

    موگرینی گفته بود: «کشورهای عضو اتحادیه اروپا عزم کامل دارند تا وقتی که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بماند تمامی آنچه می‌توانند را برای اجرای کامل تعهداتمان در توافق به کار گیرند».

    این اولین باری نیست که مقام‌های ارشد آمریکایی درباره وعده‌های مکرر سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه اتحادیه اروپا به ایران درباره اینستکس واکنش نشان می‌دهند.

    «سیگال مندلکر» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا 17 اردیبهشت ماه  در سخنانی از کشورهای اروپایی خواست که اجرای اینستکس را به اجرایی شدن ملزومات مطرح شده در «گروه ویژه اقدام مالی»(FATF ) از سوی ایران گره بزنند.

    این مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین مدعی شده بود: «من به ممکن بودن چنین چیزی برای کشوری مثل ایران که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقتصادش گره خورده و همزمان از بسیاری جهات خودش را پنهان نگاه داشته، شک دارم»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی