عصر بازار

هزینه طرح جامع مالیاتی سال ۹۷ چقدر بود

عصر اعتبار- بیش از یک دهه از اجرای طرح جامع مالیاتی می‌گذرد و علاوه بر هزینه‌هایی که برای آن انجام می‌شود، وضعیت اهداف ترسیم شده مشخص نیست.

هزینه طرح جامع مالیاتی سال ۹۷ چقدر بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بیش از یک دهه از اجرای طرح جامع مالیاتی و پروژه‌های هوشمند سازی مالیات برای رسیدن به یک نظام و الگوی توسعه یافته مبتنی بر اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی که در فرایندهای مختلف از ثبت اظهارنامه تا تشخیص مالیات و پرداخت الکترونیکی پیاده سازی شود.

    گذار از نظام سنتی به پیشرفته سیستماتیک قطعا نیازمند اصلاحات ساختاری بوده و زمانبر است. نکته این است که در دوره‌های مدیریتی مختلف هدف‌گذاری کمی و کیفی برای تحقق آن ترسیم شده، اما اکنون هیچ خبری از تحقق رسیدن این اهداف و کمیت و کیفیت آن نیست.

    بنابراین این مسئله علاوه برایجاد مشکلات برای تامین درآمدهای پایدار کشور، نیروی انسانی شاغل در نظام مالیاتی را نیز دچار سردرگمی و ناامیدی می‌کند که پیامد آن کاهش بهره‌وری و افزایش ناکارآمدی سیستم‌های موجود است که می‌تواند منجر به بازگشت به نظام سنتی در بزنگاه‌ها وصول مالیات شود.

    سازمان مالیاتی آماری از عملکرد اعتبارات هزینه‌ای در 9 ماهه سال 97 ارائه کرده است. این سطح از شفافیت برای اولین بار از سوی سازمان مالیاتی نشر یافته و قابل ارتقا است.

    در این مدت هزینه‌هایی که تحت عنوان توسعه دولت الکترونیک شده بالغ بر 8 میلیارد و 526 میلیون تومان است که در قالب ریزبرنامه‌ها ارائه شد.

    یکی از اقدامات طرح جامع مالیاتی کاهش هزینه‌ها وصول مالیات‌ها بوده و با توجه به اینکه ارقام سال‌های گذشته وجود ندارد و عملکرد ارائه شده نیز برای 9 ماه است نمی‌توان مقایسه داشت که ایا روند موجود بهبود داشته یا خیر. بهتر است مسئولان نسبت به اهداف طرح جامع مالیاتی و هزینه کرد‌های آن را شفاف و مبسوط گزارش دهند.

    عناوینی که تحت عنوان توسعه دولت الکترونیک اعتبار پرداخت شده بدین شرح است:‌

    1-بررسی تشخیص صلاحیت مشاوران مالیاتی 2-تدوین آیین نامه‌ها و بخنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به ارای قطعی 3- رسیدگی به پرونده‌های فرار مالیاتی و پولشویی 4-رسیدگی به صلاحیت و تخلفات مامورین مالیاتی  5- نظارت بر هیات‌های حل اختلاف مالیاتی 6- هماهنگی و پیگیری اجرای طرح جامع مالیاتی را شامل می‌شود.

    طبق این جدول سرفصلی تحت عنوان «پردازش اطلاعات مالیاتی و طراحی، نصب و راه‌اندازی و پشتیبانی سیستم‌های نرم افزار مالیاتی و مکانیزه کردن خدمات» وجود دارد که مربوط به طرح جامع مالیاتی می‌شود.

    هماهنگی و پیگیری اجرای طرح جامع مالیاتی نیز به طور جداگانه 2میلیارد و 651 میلیون تومان هزینه داشته است.

    علاوه بر آن اعتبارات مربوط به طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای( فعالیت‌های عمرانی) که به ابنیه، امکانات و تجهیزات و امور سرمایه‌ای باز می‌گردد در مجموع 65 میلیارد و 920 میلیون تومان هزینه داشته است.

    همچنین علاوه بر اعتبارات بودجه‌ای، از محل انتشار اوراق و اسناد خزانه یکساله نیز برای تجهیز نیازهای سازمان مالیاتی بالغ بر 29 میلیارد 197 میلیون تومان هزینه برای طرح جامع مالیاتی، تامین ساختمان و تعمیرات و ماشین‌الات هزینه شد.

    به گزارش فارس، هزینه‌های انجام شده عمدتا مستقیم یا غیر مستقیم به طرح جامع مالیاتی باز می‌گردد، در حالی که تکلیف به نتیجه رسیدن اهداف این طرح همچنان مشخص نیست و نیاز به شفاف سازی از سوی مسئولان دارد.

    امید است با توجه به آنکه هوشمند سازی اقتصاد در دستور کار مسئولان وزارت اقتصاد است طرح جامع مالیاتی به عنوان ابر پروژه هوشمند شدن مالیات‌ها در این وزارتخانه به سرانجام برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی