عصر بازار

احتمال استفاده یک کشور دیگر از یورو به عنوان پول ملی

عصر اعتبار- صدراعظم آلمان از احتمال پیوستن کرواسی به منطقه یورو تا سال ۲۰۲۴ خبر داد.

احتمال استفاده یک کشور دیگر از یورو به عنوان پول ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آنگلا مرکل که برای دیدار با مقامات کروات به زاگرب سفر کرده است، ضمن تمجید از پیشرفت‌های اقتصادی کرواسی گفت این کشور به خوبی در مسیر پیوستن به منطقه یورو حرکت می‌کند. مرکل در کنفرانس خبری مشترک با آندری پلنکوویچف نخست وزیر کرواسی گفت: شاخص‌های اصلی اقتصادی در کرواسی نیز گویای این وضعیت هستند که همه چیز سر جای خودش است.

    وی با اعلام حمایت آلمان از پیوستن کرواسی به منطقه پولی واحد یورو گفت که این احتمال در سال 2024 کاملاً واقع بینانه است اما افزود که کرواسی هنوز باید کارهای زیاد دیگری برای تحقق چنین هدفی انجام دهد.

    قرار است کرواسی در دو ماه آینده، برنامه زمان بندی پیشنهادی خود برای پیوستن به منطقه یورو را به کمیسیون اروپا تحویل دهد. زدراکو ماریچ، وزیر دارایی کرواسی هفته گذشته گفته بود این کشور متعهد به مدرن سازی اقتصاد خود و کاهش سطح بدهی‌ها شده است.

    کرواسی که آخرین کشور پیوسته به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود نیاز به حداقل چهار سال زمان برای تکمیل تعهداتش دارد. کرواسی باید در نخستین مرحله به عضویت مکانیزم "ERM-2" در آید که به نوعی اتاق انتظار پیوستن به منطقه یورو محسوب می‌شود. این اتفاق طبق برنامه زمان بندی پیشنهاد شده در سال 2020 خواهد افتاد.

    لازم به ذکر است منطقه یورو شامل 19 کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی