عصر بازار

توضیحات رئیس «آرین بانک» درباره لغو جواز فعالیت این بانک در افغانستان

عصر اعتبار- رئیس آرین بانک گفت: این بانک مانند تمامی بانک‌های افغانستان قوانین بانک مرکزی این کشور را طی ۱۴ سال گذشته انجام داده و تمام عملیات این بانک بر اساس مقررات بانکی بوده است.

توضیحات رئیس «آرین بانک» درباره لغو جواز فعالیت این بانک در افغانستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، داود مهدیان رییس آرین بانک، درباره لغو جواز فعالیت آرین بانک در افغانستان گفت: بانک مرکزی افغانستان درباره فعالیت آرین بانک کلی‌گویی انجام داده و عدم رعایت قوانین بانکی این کشور از سوی آرین بانک را مطرح کرده است، در صورتیکه این بانک نیز مانند تمامی بانک‌های افغانستان قوانین بانک مرکزی این کشور را طی 14 سال گذشته انجام داده و تمام عملیات این بانک بر اساس مقررات بانکی بوده است.

    وی افزود: در این میان ممکن است کاستی‌هایی نیز وجود داشته باشد که در همه بانک‌ها ممکن است اتفاق بیفتد اما همه این عوامل نمی‌تواند موجب توقف فعالیت یا لغو و فسخ جواز را در پی داشته باشد.

    رییس آرین بانک ادامه داد: به‌هرحال این تصمیمی است که از سوی بانک مرکزی افغانستان گرفته شده و ما نیز به‌صورت فنی و کارشناسی شده از طریق مجراهای قانونی و اداری پیگیر موضوع هستیم و سعی می‌کنیم در طی روزهای آینده به نتیجه دست پیدا کنیم و بفهمیم که امکان لفو این تصمیم وجود خواهد داشت یا خیر.

    مهدیان همچنین گفت: وضعیت عملکردی آرین بانک به‌گونه‌ای نبوده که منتهی به لغو جواز آن باشد و فعالیتش توقف پیدا کند. چراکه بر اساس قوانین جهانی بانک‌ها زمانی فعالیتشان لغو می‌شود که اولا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته باشند و یا اینکه دست به پولشویی زده باشد که حیثیت، رتبه و اعتبار آن کشور را تحت الشعاع قرار داده باشد. اما در غیر این صورت تمامی بانک‌ها می‌توانند نواقصی داشته باشند اما این به‌تنهایی دلیل لغو جواز آنها نمی‌شود.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: با بانک مرکزی و سایر مقامات دولتی افغانستان وارد مذاکره شدیم و به‌دنبال برطرف کردن این موضوع هستیم.

    همچنین سخنگوی « دافغانستان بانک افغانستان» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، درباره لغو جواز فعالیت «آرین بانک» گفت: در شورای عالی «دافغانستان بانک مرکزی» در کابل پس از بررسی‌های دقیق، آرین بانک به دلایل عدم رعایت قانون و نداشتن سود برای دولت افغانستان باید مسدود شود.

    ایمل اشوری گفت: بر اساس گزارش هیات رسیدگی «دافغانستان بانک» جواز فعالیت این بانک لغو شد و دیگر نمی‌تواند فعالیت کند و به این بانک برای جمع آوری کامل حساب‌های خود تنها 3 ماه فرصت داده شده است.

    اشوری خاطرنشان کرد: دلیل اصلی لغو جواز فعالیت آرین بانک این است که، از قوانین اساسی بانک‌ها در افغانستان پیروی کامل و دقیق نداشته و همچنین نقش بسیار ناچیزی در توسعه و رشد اقتصادی افغانستان داشته است. در حال حاضر پس از اعلام تصمیم اصلی شورای عالی بانک مرکزی افغانستان دیگر این بانک نمی‌تواند در افغانستان فعالیت داشته باشد.

    بانک مرکزی افغانستان روز گذشته اعلام کرد که جواز فعالیت آرین بانک، تنها بانک ایرانی در افغانستان را لغو کرده است.

    آرین بانک با سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌های ملی و صادرات ایران و با نام مستقل آرین در سال 2004 آغاز به کار کرد. این بانک در ابتدا در شهر کابل فعالیت داشت و بعد شعبه آن در ولایت‌های هرات و مزار شریف نیز افتتاح شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی