عصر بازار

دلیل افت قیمت در بازار

کاهش نرخ ارز ادامه دارد

عصر اعتبار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس علت اصلی کاهش قیمت ارز در دو روز گذشته را بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات عنوان کرد.

کاهش نرخ ارز ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمدرضا پورابراهیمی درباره روند کاهشی نرخ ارز طی روزهای گذشته گفت: علت اصلی این موضوع، بخشنامه روز گذشته بانک مرکزی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات بود.

    وی ادامه داد: براساس این بخشنامه، صادرکنندگان برای اولین بار اجازه یافته اند تا 10 درصد از ارز صادراتی خود را به شکل اسکناس وارد کشور کرده و با نرخ بازار آزاد بفروشند. نماینده کرمان در مجلس اظهار داشت: هر اندازه این تنفس بیشتر شده و به سمت تشکیل بازار متشکل ارز هم برویم، قیمت ارز پایین تر خواهد آمد و پیش بینی من ادامه روند کاهشی است.

    روز گذشته بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان تصویب شد. به موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی ها به چرخه اقتصادی در سال 1398، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد. سایر صادرکنندگان نیز باید دست کم 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

    همچنین مقرر شد بانک مرکزی در خصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 1397 نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستوالعمل های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند. در همین زمینه به اطلاع می رساند صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستوالعمل های ابلاغی سال 1397 نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

    FATF از جنس شفافیت اطلاعات مالی خارج شده است

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره از دستور کار خارج شدن بررسی دو لایحه مرتبط با الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز گفت: من از این موضوع بی اطلاع هستم. ما منتظر بودیم تا مجمع مانند تمامی مواردی که اختلافی بین مجلس و شواری نگهبان به وجود می آید، نظر خود را درباره این 2 لایحه نیز اعلام کند.

    پور ابراهیمی درباره تاثیر عضویت نیافتن ایران در گروه ویژه اقدام مالی بر نظام بانکی نیز گفت: اگر تمامی کشورها به تعهدات خود در حوزه شفافیت اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی پایبند باشند، مجموعه اقدامات ایران هم می تواند در راستای دیگر کشورها هم به کشور خودمان و هم آنها کمک کند.

    شب گذشته سیدمحمد صدر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که بررسی دو لایحه مرتبط با الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود، از دستور کار این نهاد خارج شده است.

    وی ادامه داد: با این حال به نظر می رسد روندی که در حال اجراست، از جنس سیاسی است  FATF از جنس شفافیت اطلاعات مالی خارج شده است. در حال حاضر FATF به یک ابزار سیاسی در دست آمریکا و کشورهای دیگر تبدیل شده است.

    نماینده کرمان با بیان اینکه برخی کشورها با اطلاع تمامی دنیا در حال پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند، تصریح کرد: به عنوان نمونه میلیاردها دلار منابع سوریه غارت شده و در کشورهای اروپایی فروخته شده است. همه کشورها نیز از این موضوع مطلع هستند ولی درباره آن تصمیمی گرفته نمی شود.

    رییس کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: چه کشوری در در دنیا نمی داند عربستان تامین مالی تروریسم می کند؟ با این حال وقتی FATF  به ابزار تبدیل می شود، همکاری ایران با آنها موضوعیت پیدا نمی کند و جنس آن سیاسی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی