عصر بازار

شایعه‌ای که به ایسنا نسبت داده شد

عصر اعتبار- اقدام اشتباه یکی از سایت‌های خبری در انتشار خبر افزایش سقف برداشت از خودپردازها سبب شده که در شبکه‌های اجتماعی، این خبر به ایسنا نسبت داده شود، در حالی که این خبر اسفند پارسال روی خروجی ایسنا قرار گرفته بود.

شایعه‌ای که به ایسنا نسبت داده شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز یکی از پایگاه‌های خبری به اشتباه خبری به نقل از ایسنا منتشر کرد مبنی بر افزایش سقف برداشت از خودپردازها در تمامی بانک‌ها به 500 هزار تومان که این خبر در شبکه‌های اجتماعی با بازنشر گسترده‌ای همراه شده است. حتی کار تا جایی پیش رفته که برخی سایت‌های خبری تیتر زده‌اند که خبر ایسنا اشتباه بوده است. این در حالی است که به تازگی چنین خبری روی خروجی ایسنا قرار نگرفته است.

    به نظر می‌رسد خبری که در این شبکه‌ها دست به دست می‌شود، مربوط به افزایش سقف برداشت از خودپردازها در ایام نوروز است که هر ساله بانک مرکزی برای رفع نیاز مردم به پول نقد در روزهای پایانی سال، سقف برداشت از خودپردازها را تا پایان ایام نوروز افزایش می‌دهد.

    در روزهای پایانی سال گذشته، بانک مرکزی طبق روال هر سال سقف برداشت از خودپردازها را افزایش داد و از 25 اسفند 1397 تا 17 فروردین 1398 سقف برداشت از خودپرداز تمامی بانک‌ها از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش یافت که این خبر روی خروجی ایسنا قرار گرفت.

    پیگیری‌ها از بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که تغییری در سقف برداشت از خودپردازها ایجاد نشده و سقف برداشت از خودپرداز تمامی بانک‌ها مانند سابق همان 200 هزار تومان است.

    طی هفته‌های گذشته این دومین بار است که خبرهای جعلی درباره تصمیمات بانکی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود؛ به طوریکه در روز 17 فروردین ماه نیز خبری جعلی مبنی بر "بی‌اعتبار شدن تمامی چک‌های پشت‌نویسی شده از امروز طبق تصویب شورای عالی اقتصاد و پول کشور" منتشر شد که انتظار می‌رود با این‌گونه شایعه‌پراکنی‌ها که سبب گمراهی و سردرگمی مردم می‌شود، برخورد جدی صورت گیرد.

    به این ترتیب، انتشار چنین خبری روی خروجی ایسنا کذب محض بوده و ایسنا حق پیگیری قضائی این موضوع را برای خود محفوظ می‌دارد.

    پورسعید خلیلی