عصر بازار

مدیر عامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین:

مالیات بر ارزش افزوده مانعی بزرگ برای توسعه صنعت لیزینگ

عصر اعتبار- مدیر عامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین مالیات بر ارزش افزوده را یکی از موانع بنیادین بر سر راه توسعه این صنعت عنوان کرد و حذف آن را برای بهبود وضعیت این صنعت ضروری دانست.

مالیات بر ارزش افزوده مانعی بزرگ برای توسعه صنعت لیزینگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، ایمان فرجام‌نیا به یکی از موانع بنیادین در صنعت لیزینگ اشاره کرد و گفت: طی سالیان متوالی بر اساس قانون برای سود ناشی از ارایه تسهیلات لیزینگ به مشتریان، مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شده که به دنبال آن منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده فروش اقساطی یا اجاره به شرط تملیک برای مصرف کننده شده است.

    وی تاکید کرد در حال حاضر در دنیا، فروش کالای سرمایه‌ای و مصرفی با کشش پایین و قیمت بالا عمدتاً از طریق سازوکارهای اعتباری و در چارچوب لیزینگ اتفاق می‌افتد.

    فرجام‌نیا در ادامه افزود: اساساً لحاظ مالیات بر ارزش افزوده بر سود تسهیلات به نوعی نقض‌غرض بوده و مصرف‌کنندگان تسهیلات در بخش لیزینگ شرکتی که عمدتاً از کارآفرینان و تولیدکنندگان هستند را تحت فشار مضاعف اقساط و بازپرداخت آن‌ها قرار می‌دهد.

    وی با اشاره به این‌که بعضاً برای تسهیلات 5 ساله فروش اقساطی یا اجاره به شرط تملیک، مشتری تسهیلات باید تا مبلغ 5/3 درصد کل اقساط را در قالب مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نماید. این مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش هزینه‌های نهایی مصرف‌کنندگان خدمات لیزینگ می‌شود و نهایتاً فعالان حوزه تولید و ایجاد اشتغال پایدار در کشور بیش از همه تحت فشار قرار می‌گیرند.

    فرجام نیا با تاکید بر اهمیت لیزینگ در شرایط فعلی کشور گفت: با توجه به بالا رفتن شدید قیمت‌ها و الزام تقویت سازوکار فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک محصولات و کالاها و حفظ و رشد میزان اشتغال و تولید در کشور، ضرورت دارد که دولت و مجلس در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام گرفته، در این راستا قدم بردارند و با حذف مالیات بر ارزش افزوده به رونق اقتصاد ملی کمک شایانی کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی