عصر بازار

بازار متشکل ارزی ؛ بدون تاریخ، بدون امضا!

عصر اعتبار- دلار از روز ۲۱ اردیبهشت ماه تا روز ۳۰ ماه مذکور بازدهی منفی ۱۰ درصدی داشته، یعنی از رقم ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان به رقم ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است، در این بازه زمانی رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره بازار متشکل ارزی اظهارات جدی داشته‌اند؛ آیا افت قیمت دلار پیش‌خور راه‌اندازی این بازار شده است؟

بازار متشکل ارزی ؛ بدون تاریخ، بدون امضا!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت‌نیوز، از وقتی که از تشکیل بازار متشکل ارزی سخن به میان آمده، تاریخ دقیق آغاز به فعالیت این بازار به طور مشخص اعلام نشده است؛ اما از دو ماه قبل از شروع سال جاری اخبار زیادی از نحوه کار و زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی منتشر شده است؛ به نحوی که از بهمن ماه سال گذشته مسئولان و مقامات بانک مرکزی هر ماه حدود دو اظهار نظر از روند شکل گیری، زمان و نحوی کار این بازار داشته‌اند.

    اولین بار طبق گفته همتی در برنامه تیتر امشب در روز دوم بهمن ماه، قرار بود این بازار کار خود را در روز 17 بهمن ماه سال 97 آغاز کند.

    در روز 13 اسفند ماه 97 همتی در گفتگو تلویزیونی علت به تعویق افتادن آن را چنین عنوان کرد: صلاح بر این است که راه اندازی آن در فروردین ماه سال 98 انجام گیرد.

    در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی امسال، همتی در نشستی با اصحاب رسانه ضمن ابراز امیدواری از شروع به کار این بازار تا پایان فروردین ماه گفت: اعضای هیئت مدیره بازار متشکل ارزی مشخص شدند و با توجه به اینکه کارهای نرم ‌افزاری و سخت‌ افزاری آن زمان می ‌برد، امیدواریم که تا پایان ماه جاری عملیاتی شود.

    اولین جلسه هیات مدیره بازار متشکل ارزی در روزهای پایانی فروردین ماه تشکیل و محمود شکسته‌بند به عنوان مدیرعامل و سخنگوی این بازار انتخاب شد.

    در این جلسه دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت نیز تعیین شدند، که به این ترتیب قربانی (کانون صرافان)، یوسف حسن‌پور، صمد کریمی (مدیر اداره صادرات بانک مرکزی) و امیر هامونی (مدیرعامل شرکت فرابورس) در این بازار سمت گرفتند.

    محمود شکسته‌بند به عنوان مدیرعامل این بازار اولین صحبت‌های خود را در این سمت در میانه اردیبهشت ماه انجام داد و گفت: اگر مشکلی به وجود نیابد، بستر‌های سخت‌افزاری و نرم ‌افزاری بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده تکمیل می ‌شود و هفته آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد.(ایسنا)

    دور روز بعد این صحبت‌ها، روابط عمومی بانک مرکزی اظهارات جدیدی از مدیر عامل بازار متشکل ارزی منتشر کرد.

    محمود شکسته بند، درخصوص بازار متشکل معاملات ارز تصریح گفت: کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به طور مرتب هیأت مدیره شرکت، جلسات مستمری را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند.

    در فاز بعدی وزیر امور اقتصاد و دارایی به اظهارنظر درباره این بازار پرداخت.

    حدودا اواخر هفته سوم ماه جاری (جمعه 20 اردیبهشت ماه) بود که خبری از سوی پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) منتشر شد که به گفته فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته آینده آغاز و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جای می‌گذارد که قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود.

    در روزهای بعد از این اظهارات دژپسند، قیمت دلار وارد فاز کاهشی شد و از کانال 15 هزار تومان فاصله گرفت.

    بر اساس داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت هر دلار آمریکا قبل از این اظهارت دژپسند (روز 19 اردیبهشت ماه) معادل 15 هزار و 350 تومان بوده اما روز بعد از این اظهارات (21 اردیبهشت ماه) با حدود 2٫6 درصد افت قیمت به رقم 14 هزار و 950 تومان رسیده است.

    اما کاهش قیمت دلار در این نقطه متوقف نشد و تا پایان هفته ادامه یافت، به نحوی که بازدهی دلار در روز پنج‌شنبه 26 اردیبهشت ماه نسبت به روز قبل اظهارات دژپسند (19 اردیبهشت ) بازدهی منفی 4٫5 درصدی را ثبت کرد.

    اما در روز چهارشنبه (25 اردیبهشت ماه) عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در گفتگو با شبکه خبر، وضعیت کشور را از نظر اسکناس بسیار خوب ارزیابی کرد و در خصوص ذخایر ارزی گفت: ذخایر ارزی نسبت به گذشته بهتر شده است.

    همتی با بیان اینکه کارهای مربوط به بازار متشکل ارزی در بانک مرکزی انجام شده، افزود: شرکت بازار متشکل ارزی نیز تشکیل و برای آن مدیرعامل تعیین شده است.

    پس از این صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی، برخی رسانه‌ها زمان آغاز به فعالیت این بازار را ابتدای هفته جاری قلمداد کردند.

    شروع هفته جاری با ادامه افت قیمت در بازار ارز همراه بود. دلار در روز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه نسبت روز قبل با شیب 5٫1 درصدی افت کرد؛ یعنی دلار در روز گذشته نسبت به یکشنبه بازدهی منفی 5٫1 درصدی داشته است.

    در حالی قیمت این ارز در روز یکشنبه (29 اردیبهشت) 14 هزار و 500 تومان بود، دیروز با 750 تومان کاهش به رقم 13 هزار و 750 تومان رسید.

    در تازه‌ترین اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی عصر دوشنبه (30 اردیبهشت ماه) گفت: کارهای حقوقی و قانونی برای راه اندازی بازار متشکل ارزی انجام شده، و تنها برخی کارهای مربوط به خود شرکت در حال انجام است.(سنا)

    رییس کل بانک مرکزی نیز در اظهارات جدید خود با اشاره به کاهش قیمت ارز طی دو هفته اخیر گفت: گفت: ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش یافته است، بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تاثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.

    از این اظهارات همتی می‌توان این طور استنباط کرد که وی تغییرات اخیر در بازار ارز را ناشی از دخالت بانک مرکزی در این بازار نسبت می‌دهد.

    با توجه به این که اظهارات وزیر اقتصاد و امور دارایی و رییس کل بانک مرکزی در دهه سوم اردیبهشت ماه (20 اردیبهشت ماه) با کاهش قیمت در بازار ارز همراه بوده؛ این انگاره را در برخی از فعالان و کارشناسان این بازار به وجود آورده که بازار ارز پیش‌خور و تحت تاثیر خبر بازار متشکل ارزی شده است. اما باید دید پس از راه‌اندازی این بازار، نرخ دلار چه واکنشی از خود نشان می‌دهد.

    صرافی ملی نرخ فروش دلار امروز سه‌شنبه 31 اردیبهشت ماه را 13 هزار و 750 تومان ثبت کرد، که نسبت به دیروز بدون تغییر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی