عصر بازار

تک نرخی شدن دلار چقدر جدی است؟

عصر اعتبار- مقایسه قیمت‌های درج شده از دلار در سامانه سنا و قیمت این ارز در بازار آزاد نشان می‌دهد، قیمت دلار در این دو بازار طی دو ماهه ابتدایی سال جاری در حال نزدیک شدن به هم هستند. آیا یکسان‌سازی ارز در حال انجام است؟

تک نرخی شدن دلار چقدر جدی است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، اخیرا مهدی رئیس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران از احتمال حذف دلار 4200 تومان و تک نرخی شدن ارز در آینده نزدیک خبر داد و افزود: احتمالا سیاست کلی بانک مرکزی و دولت پیشروی به سمت تک‌نرخی شدن ارز و حذف دلار 4200 تومانی است. در حقیقت با توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت دیگر گروه یکی وجود ندارد و اقلام صنعتی زیرمجموعه گروه دو شده‌اند. بر همین اساس قرار است فعلا دلار 4200 تومانی تنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای واردات اقلام اساسی قرار گیرد.

    اما آیا واقعا فرضیه تک نرخی شدن ارز در حال قوت گرفتن است؟ دو نرخ دلار آزاد و سنا 20 روز ابتدایی فروردین ماه سال جاری را با فاصله قیمتی حدود 200 تا 300 تومان طی کردند. به نحوی که قیمت دلار در ابتدای فروردین ماه در بازار آزاد 13 هزار و 350 تومان بود، این ارز در سامانه سنا روی نرخ 12 هزار و 950 تومان قیمت‌گذاری شد.

    بر اساس داده‌های اقتباس شده از نرخ دلار در سامانه سنا، قیمت این شاخص ارز در این سامانه نسبت به بازار آزاد ثبات قیمتی بیشتری دارد.

    در حالی که در هفته اول فروردین ماه امسال دلار در بازار آزاد نوسان روزانه زیادی داشته، دلار سنا در این هفته نوسان نداشته و روی نرخ 12 هزار و 950 تومان ثابت بوده است.

    ثبات هفتگی دلار سنا در هفته دوم فروردین ماه نیز ادامه داشت، این دلار در ابتدای هفته دوم با 250 تومان افزایش قیمت نسبت به هفته دوم به نرخ 13 هزار و 200 تومان رسید و تا پایان تعطیلات نوروزی روی این نرخ ثابت ماند؛ این در حالی است که دلار آزاد در این بازه زمانی در میانه کانال 13 هزار و تومان نوسان کرد.

    این فاصله قیمتی بین دلار آزاد و دلار سنا تا روز 25 فروردین ماه حفظ شد، اما در روز بعد این دو نرخ دلار در هم نزدیک شد.

    در روز 26 فروردین ماه هر دلار در بازار آزاد 13 هزار و 800 تومان معامله شد و دلار سنا نیز با نرخ 13 هزار و 650 تومان به فروش رسید.

    این روند و فاصله قیمتی که بین دلار آزاد و دلار سنا از ابتدای سال حاکم بود، در روز 26 اردیبهشت ماه متوقف شد، یعنی در این روز نرخ دلار در بازار آزاد که از ابتدای سال بالاتر از نرخ دلار در سامانه سنا بود در روز مذکور به پایین‌تر از نرخ دلار سنا نزول کرد.

    این دو نرخ دلار در هفته پایانی اردیبهشت ماه در دو روز در جای یکدیگر قرار گرفتند.

    اولین بار در روز 25 اردیبهشت ماه رخ داد، به این نحو که دلار روی نرخ 14 هزار و 800 تومان در بازار آزاد معامله شد، ولی دلار سنا کمی خود را بالاتر برد و روی نرخ 14 هزار و 850 تومان قرار گرفت.

    اما این جابه‌جایی یک روزه بود و روال قیمتی این دو ارز در روز بعد به مدت چهار روز به شیوه قبلی بازگشت.

    دومین بار نیز در روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه نوسان رخ داد که نرخ دلار سنا 118 تومان بالاتر از دلار در بازار آزاد قرار گرفت؛ یعنی هر دلار در سامانه سنا 14 هزار و 318 تومان و هر دلار در سامانه سنا 14 هزار و 200 تومان معامله شد.

    این دو ارز روز پایانی دومین ماه سال را با 150 تومان اختلاف قیمت به پایان رساندند؛ یعنی در روز 31 اردیبهشت ماه هر دلار در سامانه سنا 13 هزار و 750 تومان و در بازار آزاد 13 هزار و 900 تومان قیمت‌گذاری شد.

    بیشترین فاصله قیمتی که دلار در این دو بازار داشته به روز 26 اردیبهشت ماه برمی‌گردد که دلار آزاد معادل 530 تومان بیشتر از سامانه سنا فروخته شد.


    نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه سنا در حال نزدیک شدن به هم هستند.

    با توجه به این که دلار در بازار آزاد و در سامانه سنا در حال نزدیک شدن به هم هستند؛ برخی از کاشناسان این موضوع را مطرح می‌کنند که بانک مرکزی به دنبال تک نرخی کردن ارز هستند. باید دید در آینده واقع در عمل این اتفاق رخ می‌دهد؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو