عصر بازار

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان:

آریا بانک در زمینه بازگشت پول صادراتی، کارکرد خاصی نداشت

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار داشت: زمانی که آریا بانک در افغانستان شروع به فعالیت کرد تعهد داد که اگر از قوانین این کشور عدول کند مجوز آن لغو خواهد شد و افغان ها نیز ادعا دارند که چون قوانین پولی و بانکی این کشور رعایت نشده است بنابراین مجوز فعالیت آن ابطال می‌شود.

آریا بانک در زمینه بازگشت پول صادراتی، کارکرد خاصی نداشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در هفته گذشته بانک مرکزی افغانستان تصمیم گرفت مجوز فعالیت تنها بانک ایرانی یعنی آریا بانک را لغو کند، این بانک از سال  2004 میلادی در راستای تسهیل امور تجاری و حل مشکلات اقتصادی میان دو کشور  فعالیت داشت.

    امیرهوشنگ امینی عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد دلیل این تصمیم بانک مرکزی افغانستان گفت: باید توجه داشت وقتی یک بانک ایرانی یا هر کشوری در کشوری دیگر تاسیس می‌شود باید تابع قوانین آن کشور باشد و عملیات پولی و بانکی خود را منطبق با مقررات پولی و بانکی آن کشور تنظیم کند ولو صددرصد سهامداران آن ایرانی باشند.

    وی ادامه داد: از همین روی، زمانی که آریا بانک در افغانستان شروع به فعالیت کرد، تعهد داد که اگر از قوانین این کشور عدول کند مجوز آن لغو خواهد شد و افغان‌ها نیز ادعا دارند که چون قوانین پولی و بانکی این کشور رعایت نشده است بنابراین مجوز فعالیت آن ابطال می‌شود.

    امینی متذکر شد: البته نباید فراموش کرد که این بانک از زمان تاسیس خود کارکرد خاصی نداشته و حتی در بازگشت پول صادراتی هم کمکی نداشت بنابراین نباید نسبت به این موضوع نگران بود.

    وی در مورد تاثیر مسائل سیاسی در این تصمیم بانک مرکزی افغانستان گفت: موضوعات سیاسی اصلا در این تصمیم دخیل نبود و همان طور که اشاره کردم تنها به قوانین پولی و بانکی کشور افغانستان مربوط است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی