عصر بازار

به اسم ایوا به کام موبایلت و تومن؛

سداد ادعایش را پس گرفت

عصر اعتبار- هفته گذشته کافه بازار بزرگترین مارکت اندروید ایرانی بـا هـدف ایجاد تصویری روشن‌تر از وضعیت صنعت برنامه و بازی موبایلی، همانند سال‌های گذشته، اطلاعات و تغییرات مهم صنعت را در قالب گزارش سال در اختیار فعالان و علاقمندان صنعت برنامه‌سازی و بازی‌سازی موبایلی قرار داد، نکته ای که در این میان محل چالش شد، انتشار خبری از سوی روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سداد بود که در آن خبر مطرح شده بود که رشد ۳۰۰ درصدی کاربران ایوا طی شش ماه پایانی سال ۹۷ باعث شد برخی اپلیکیشن‌ها برای افزایش میزان دانلود، بجای لوگوی اصلی خود از لوگوی ایوا استفاده کنند. روابط عمومی سداد مدعی است با توجه به آمارهای کافه بازار، این ترفند موثر واقع شده است و شرکت هایی که از نماد ایوا استفاده کرده‌اند نیز توانسته اند به رشد خوبی دست یابند. این در حالی است که بانک سامان این موضوع را قویا تکذیب کرده است.

سداد ادعایش را پس گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نود فناوری، لازم به توضیح است که روابط عمومی سداد تصویری از گزارش کافه بازار را نیز همراه با خبر مربوط به این موفقیت را به رسانه ها ارسال کرده است که به نظر می‌رسد در فایل اصلی کافه بازار واقعیت چیز دیگری است.

    براساس این گزارش با مرور صفحه 24 فایل PDF گزارش کافه بازار که نمودار شماره 9 در آن منتشر شده برخلاف آنچه که روابط عمومی سداد مطرح کرده که اپلیکیشن های دیگر با لوگوی ایوا توانسته اند به رشد مناسبی دست یابند نه تنها لوگوی ایوا مورد استفاده قرار نگرفته بلکه اسامی اپلیکیشن های تومن و موبالیت که در عکس ارسالی روابط عمومی سداد به رسانه ها از عکس ایوا استفاده کرده بودند اصلا در لیست اعلامی از سوی کافه بازار وجود ندارد.

     

    نمودار اصلی کافه بازار

     

    نمودار مورد ادعای سداد


    موضوع را از مسیرهای قانونی پیگیری می کنیم

    در همین حال فرنود حسنی، مدیر روابط عمومی بانک سامان که اپلیکیشن موبایلی موبایلت مالکیتش با این بانک است، ضمن تکذیب استفاده از لوگوی ایوا در موبایلت برای افزایش تعداد دانلود گفت: قطعا این حق پیگیری های مروبطه را برای خود قایل هستیم.

    حسنی افزود: انتشار اخباری از این دست نه تنها به اعتبار یک برند لطمه می زند بلکه موجب کاهش اعتماد مخاطبان به آمارهای ارایه شده از سوی مراجع می شود.

    مدیر روابط عمومی بانک سامان گفت: این موضوع را از طریق ایمیل از مدیران کافه بازار پیگیری کردیم و پاسخی که دادند این بوده که به گزارش رسمی منتشر شده از سوی کافه بازار باید استناد کرد و هر موارد خارج از آن نیز مورد تایید ما نیست.

    حسنی بیان کرد: این در حالی است که در گزارش ارایه شده از سوی کافه بازار در نمودار شماره 9 اصلا هیچ نامی از موبایلت وجود ندارد و اینکه چرا شرکت پرداخت الکترونیک سداد در خبر خود چنین اقدامی کرده امیدواریم مدیران آن پاسخ مناسبی برای این موضوع داشته باشند.

    در همین حال براساس شنیده های تایید نشده مدیران اپلیکیشن تومن نیز ادعای استفاده از لوگوی ایوا برای جذب مخاطب بیشتر را از اساس کذب عنوان کرده اند.

    اما روابط عمومی کافه بازار در خصوص اتفاقات رخ داده تنها به ارایه این جمله اکتفا کرد، گزارش رسمی کافه بازار از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال 97 روز شنبه 28 اردیبهشت در وبلاگ توسعه‌دهندگان کافه‌بازار منتشر شده است.

    به نظر می رسد با وجود این اتفاقات تنها جایی که می تواند به صورت رسمی برای اتفاقات رخ داده پاسخ مناسبی دهد مدیران شرکت پرداخت الکترونیک سداد باشند. اینکه چرا این اتفاقات در مجموعه بزرگی همچون شرکت سداد با توجه به حساسیت های موجود نسبت به آن هر چند ماه یکبار خبرهای از این شرکت منتشر می شود که یا مدیرعامل و یا روابط عمومی به سعی در اصلاح آن دارند که آخرین نمونه آن نیز رزمایش قطع اینترنت بود.

    البته روابط عمومی شرکت سداد در برای رهایی از تبعات آخرین اشتباه خود طی اصلاحیه ای اتفاق رخ داده در خصوص خبر سو استفاده اپلیکیشن های پرداختی به جای گردن گرفتن اشتباه خود بدون اسم بردن از کسی دلیل این اشتباه را انتشار گزارش اشتباه از سوی یک نشریه عنوان کرد و اینکه شرکت سداد برای انتشار اخبار خود به جای رجوع به مرجع اصلی آمار که در اینجا کافه بازار بوده از یک نشریه نقل قول کرده جای بسی تامل دارد.

    لازم به توضیح است در مزالب بعدی عملکرد این شرکت را در چند سال گذشته مرور خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو