عصر بازار

آیا چین از حراج اوراق قرضه دلاری به عنوان سلاح علیه آمریکا استفاده می‌کند؟

عصر اعتبار- تداوم جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن این نگرانی را در بازارهای مالی ایجاد کرده که ممکن است چین از ۱.۱تریلیون دلار اوراق قرضه دولتی آمریکا به عنوان سلاح در جنگ با واشنگتن استفاده کند.

آیا چین از حراج اوراق قرضه دلاری به عنوان سلاح علیه آمریکا استفاده می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس،  با تشدید تنش تجاری بین چین و آمریکا بازار نگران آن است که پکن از گزینه حراج 1.1 تریلیون دلار اوراق قرضه بدهی آمریکا تحت تملک خود به عنوان سلاحی علیه واشنگتن استفاده کند.

    غالبا از این گزینه چین به عنوان گزینه طلایی یاد می‌شود چرا که حراج حجم قابل توجهی از این دارایی‌ها می‌تواند بازارهای مالی بین‌المللی را بی‌ثبات کرده، نرخ بهره این دارایی‌ها را بالا برده و میزان تنش بین دو اقتصاد برتر جهان را به ورطه نامعلومی بکشاند.

    چند وقتی است که چینی‌ها در حال پایین آوردن کم کم حجم اوراق بدهی دلاری تحت تملک خود هستند اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عرضه شدید آنها می‌تواند یکی از گزینه‌های چین برای فشار به آمریکا باشد. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که پکن بخواهد سیل اوراق بدهی دلاری خود را روانه بازار کند.

    *چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق بدهی دولتی آمریکا

    حدود یک دهه پیش، چین با پشت سر گذاشتن ژاپن به بزرگترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا بدل شد.

    حجم این اوراق بر اساس ارزیابی ماه مارس و به گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا 1.12 تریلیون دلار بوده است و ژاپن با داشتن 1.08 تریلیون دلار اوراق بدهی دومین دارنده این دارایی‌های دلاری در جهان محسوب می‌شود.

    در سال 2013 چین با داشتن 1.32 تریلیون دلار اوراق قرضه آمریکا بیشترین حجم را طی سال‌های گذشته به ثبت رساند و از آن زمان به بعد 15 درصد از این اوراق را فروخته است.

    در ماه مارس سال جاری حجم این اوراق در اختیار چین به کمترین میزان در دو سال گذشته رسید.

    * 7 درصد بدهی خارجی آمریکا در اختیار چین

    هم اکنون چین 7درصد کل بدهی عمومی 16.18 تریلیون دلاری آمریکا را در اختیار دارد که البته کمترین میزان طی 14 سال گذشته محسوب می‌شود.

    در سال 2011  چین 14 درصد بدهی آمریکا را در اختیار داشت.

    انتظار می‌رود روند فروش این اوراق از سوی چین سرعت بیشتری بگیرد.

    *چرا چین اوراق بدهی آمریکا را دارد؟

    دلیل اینکه چین این حجم از اوراق قرضه را خریداری کردند این است که با توجه به اینکه چین یک کشور عمدتا صادرکننده است، بیشترین حجم ذخایر ارزی جهان را که معادل 3 تریلیون دلار است، در اختیار دارد و با توجه به آنکه از اوایل دهه 1990 به بعد تراز تجاری چین با آمریکا همواره مثبت بود بخش قابل توجهی از این ذخایر ارزی دلاری است.

    بیشتر کارشناسان معتقدند در صورتی که چین حجم قابل توجهی از این اوراق را به یک باره و در مدت زمان کمی بر بازار حراج کند بازار اوراق بدهی آمریکا و دیگر بازارها مختل خواهد شد.

    هر گونه اختلال در عرضه و تقاضای این اوراق می‌تواند قیمت آنها را کاهش داده و بهره آنها را که به صورت عکس قیمت آن عمل می‌کند، بالا ببرد و در نتیجه این مسئله هزینه استقراض برای دولت آمریکا را افزایش خواهد داد.

    از طرف دیگر بهره این اوراق مبنای نرخ سود در آمریکا است و از بهره وام مسکن گرفته تا بهره وام به شرکت‌ها به آن بستگی دارد و بالا رفتن این نرخ می‌تواند به کاهش رشد اقتصادی آمریکا منجر شود.

    از طرف دیگر این اقدام چین می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران به دلار آمریکا به عنوان اصلی‌ترین ارز ذخیره در جهان را مخدوش کند.

    بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بعید است چین دست به حراج و پایین آوردن قیمت این اوراق بدهی بزند چرا که پایین آوردن قیمت آنها می‌تواند به پایین آمدن قیمت باقی مانده این اوراق بدهی تحت تملک خود چین منجر شود چرا که این کشور قرار نیست همه این اوراق خود را بفروشد.

    از طرف دیگر اگرچه ارزش یوآن چین به طور کامل شناور نیست اما پکن از این اوراق قرضه دلاری خود به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش یوآن استفاده می‌کند.

    *اوراق دلاری ابزاری برای بالا بردن رقابت‌پذیری صادرات 

    البته برخی منتقدین وجود دارند که می‌گویند چین از این اوراق برای پایین نگه داشتن ارزش یوآن و حفظ رقابت پذیری کالاهای صادراتی خود در بازار استفاده می‌کنند اما در عین حال پایین آوردن بیش از حد ارزش پول ملی نیز تبعات منفی خود را دارد و به همین دلیل هر گونه کاهش ارزش دلار یا اوراق قرضه بدهی دلاری می‌تواند چین را مجبور کند که از ارزش یوآن در بازار از دیگر ابزارها استفاده کرده و یا اوراق قرضه بیشتری در بازار عرضه کند.

    در سال 2016 چین مجبور شد برای جلوگیری از کاهش ارزش یوآن 200 میلیارد دلار از اوراق قرضه بدهی دلاری خود را بفروشد.

    هر گونه افت رشد اقتصادی در آمریکا می‌تواند برای چین نیز زیانبار باشد چرا که آمریکا مقصد حدود 20 درصد صادرات کالاهای چینی است.

    البته چین در فروش اوراق قرضه دلاری  وزارت خزانه ‌داری آمریکا تنها نیست چرا که دیگر کشورها از جمله هند و روسیه نیز سیاست مشابهی را در پیش گرفته‌اند.

    *روسیه و هند هم اوراق خود را فروخته‌اند

    روسیه طی ماه‌های گذشته حجم قابل توجهی از اوراق بدهی خود را فروخته است.

    چین پس از روسیه بزرگترین وارد کننده طلا در جهان در ماه‌های گذشته بوده است.

    هندی‌ها هم از ماه مارس سال گذشته تا ماه آگوست 17 میلیارد دلار از اوراق بدهی تحت تملک خود را به فروش رسانده است.

    بانک مرکزی روسیه طی سال 2018 اوراق بدهی دولتی دلاری وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت تملک خود را از 180 میلیارد دلار در سال 2011 به 14 میلیارد دلار رساند.

    کارشناسان بر این باورند که دلیل فروش این اوراق توسط چین و روسیه فقط مناقشات تجاری با آمریکا نیست چرا که روند افزایش بهره توسط بانک مرکزی فدرال آمریکا به کاهش ارزش این اوراق در بازار منجر خواهد شد.

    آنها می‌گویند روسیه بخش قابل توجهی از منابع حاصل از فروش اوراق بدهی خود را به طلا تبدیل می‌کند و در واقع این کشور بزرگترین خریدار طلا طی سال‌های گذشته بوده است.

    به گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا روسیه هم اکنون حتی در جمع 30 کشور دارنده بیشترین اوراق بدهی آمریکا نیز قرار ندارد.

    البته رئیس بانک مرکزی روسیه دلایل مختلفی را برای عرضه این اوراق مطرح کرده که یکی از آنها تنوع بخشی به منابع ارزی خارجی روسیه به دلیل مناقشات ژئوپلیتیک و اقتصادی کنونی در جهان است.

    روسیه همچنین از این گزینه با هدف کاهش اثرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه خود استفاده می‌کند.

    یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل روی آوردن روسیه و چین به فروش اوراق بدهی فاصله گرفتن هر چه بیشتر دلار در مبادلات تجاری است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی