عصر بازار

کاهش تورم آلمان

عصر اعتبار- باوجود تلاش‌های دولت، نرخ تورم آلمان با کاهشی محسوس به ۱.۴ درصد رسید.

کاهش تورم آلمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نرخ تورم آلمان در دوازده ماه منتهی به می در شرایطی به 1.4 درصد رسید که در مقایسه با تورم دو درصدی مدت مشابه ماه قبل 0.6 درصد کاهش یافته است. کاهش بیش از حد تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی در شرایطی اتفاق افتاد که گروهی از اقتصاددانان، نرخ تورم آلمان در این بازه زمانی را 1.6 درصد پیش‌بینی کرده بودند.

    بیشترین افزایش تورم در این مدت مربوط به بخش انرژی با تورم 4.2 درصدی بوده است و پس از این بخش، خدمات با 1.2 درصد و مواد غذایی با 0.9 درصد قرار دارند. بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه می 0.2 درصد بوده است که در مقایسه با تورم 1 درصدی ماه آوریل کاهش محسوسی داشته است.

    متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های 1950 تا 2018 برابر با 2.39 درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر 1951 با 11.54 درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی 7.62 درصدی ماه ژوئن سال 1950 بوده است.

    بانک مرکزی آلمان هم راستا با بانک مرکزی اروپا، دستیابی به تورم دو درصدی را هدف گذاری کرده است و کاهش نرخ تورم ماه می پس از رسیدن نرخ تورم به سطح هدف گذاری شده دو درصدی در ماه آوریل، می‌تواند کار را برای سیاست‌گذاران آلمانی دشوار سازد چرا که با توجه به رشد ضعیف اقتصادی آلمان، دولت این کشور برنامه‌هایی را برای اجرای سیاست‌های محرک در نظر گرفته است و قرار گرفتن تورم در زیر دو درصد می‌تواند در اجرای این برنامه‌ها اخلال ایجاد کند.

    بانک مرکزی آلمان پیش‌تر با اشاره به این که روند کلی اقتصاد آلمان چندان امیدبخش نیست پیش بینی خود از متوسط رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 را به 0.5 درصد کاهش داده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی