عصر بازار

جدیدترین وضعیت تورم در ارمنستان و گرجستان

عصر اعتبار- نرخ تورم در ارمنستان کاهش و در گرجستان افزایش یافته است.

جدیدترین وضعیت تورم در ارمنستان و گرجستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تا پایان دوازده ماه منتهی به می‌، نرخ تورم در گرجستان از 4.1 درصد در ماه آوریل به 4.7 درصد در ماه می افزایش یافته است که این نرخ بالاترین نرخ تورم از دسامبر سال 2017 تاکنون محسوب می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی با 7.9 درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، حمل و نقل با تورم 3.2 درصد، آموزش با 3.2 درصد و مراقبت‌های درمانی با 3 درصد قرار دارند.

    از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به پوشاک با منفی 7 درصد، ارتباطات با منفی 2.8 درصد و تجهیزات خانگی با منفی 0.2 درصد قرار دارند. متوسط نرخ تورم در گرجستان در بازه زمانی 1996 تا 2019 معادل 7.2 درصد بوده است که بالاترین تورم مربوط به آوریل 1996 با 59.31 درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به می 2012 با منفی 3.3 درصد بوده است.

    از سوی دیگر پایگاه خبری ارمن پرس به نقل از آرتور جوادیان، رئیس بانک مرکزی ارمنستان اعلام کرد نرخ تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به آوریل به 1.9 درصد کاهش پیدا کرده است.

    جوادیان افزود: در سه ماهه نخست امسال تورم در سطح پایین باقی ماند که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، پایین بودن سطح تقاضا بوده است.

    با توجه به قرار گرفتن تورم ارمنستان در سطح زیر 2 درصد، بانک مرکزی این کشور فعلاً برنامه‌ای برای تغییر در نرخ بهره خود ندارد و به گفته جوادیان، سیاست‌های پولی فعلی حفظ خواهند شد.

    با این حال وی با هشدار نسبت به وجود برخی ریسک‌ها بر سر راه اقتصاد این کشور وعده داده است که بانک مرکزی به تجزیه و تحلیل دقیق شرایط برای تضمین ثبات قیمت‌ها در میان مدت متعهد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی