عصر بازار

دلار ترمز برید

عصر اعتبار- بازارهای مالی شهر، دومین روز از هفته را همراه با اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی سپری کردند، از یک‌سو رکوردشکنی‌های بورس ادامه یافت و از دیگر سو، کاهش یک‌باره قیمت دلار، شرایط را برای دلالان سخت‌تر کرد.

دلار ترمز برید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بازارهای مالی شهر، دومین روز از هفته را همراه با اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی سپری کردند، از یک‌سو رکوردشکنی‌های بورس ادامه یافت و از دیگر سو، کاهش یک‌باره قیمت دلار، شرایط را برای دلالان سخت‌تر کرد.

    این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار به گمانه‌زنی در خصوص پیام‌های نخست‌وزیر ژاپن برای ایران، پیشنهاد تعرفه برق صادراتی برای استخراج کنندگان بیت کوین، بررسی راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم پتروشیمی‌ها، افزایش سرعت قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران، پیگیری اصلاح قانون معادن در مجلس، افزایش احتمال افزایش نرخ لبنیات و رشد 17 درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی اختصاص داشت.

    جهش‌های مداوم بر فراز سقف تاریخی

    بازار سرمایه امروز، معاملاتی پر هیجان و پر قدرت را تجربه کرد و در حالی که دومین روز پس از تحریم‌های جدید آمریکا را می‌گذراند، با قدرت هر چه تمام، 2 هزار و 920 واحد دیگر رشد کرد و سقف جدیدی را برای شاخص کل به ثبت رساند. امروز، ارزش معاملات بورس به هزار و 400 میلیارد تومان و فرابورس به 758 میلیارد تومان رسید که عددی فراتر از معاملات روز قبل بود. همچنین بیشترین ارزش معاملات گروهی باز هم در گروه خودرویی و به ارزش 143 میلیارد تومان ثبت شد. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص از سوی فولاد مبارکه اعمال شد و بیشترین حجم معاملات نیز به وتجارت اختصاص داشت.

    در گروه فلزی، تقسیم سود 100 تومانی فولاد خوزستان، عزم فولادی‌ها برای تقسیم سودهای قابل توجه را به بازار نشان داد و همین امر باعث شد تا در آستانه برگزاری مجامع شرکت‌های فولادی، استقبال از این نمادها افزایش یابد. بر این اساس، قیمت فولاد مبارکه با رشد 1.5 درصدی به 444 تومان رسید و ذوب‌آهن نیز 1.3 درصد رشد را تجربه کرد. در این گروه، فاسمین نیز به صف خرید رسید و فباهنر نیز معاملات مثبتی را دنبال کرد.

    در گروه شیمیایی با وجود اخبار تحریمی، برآیند معاملات مثبت بود و نمادهایی همچون شیران، شاراک، زاگرس، فارس و شپدیس با استقبال خریداران مواجه شدند. برخی تحلیلگران، افت قیمت نفتا به عنوان خوراک پتروشیمی اراک و برخی زیرمجموعه‌های فارس را یکی از دلایل افزایش استقبال خریداران از این نمادها می‌دانند.

    در گروه دارویی، گزارش عملکرد داروسازی فارابی و تبدیل زیان 172 تومانی این شرکت به 241 تومان سود در سال مالی 97 باعث شد تا اقبال به این داروساز اصفهانی افزایش یابد و سهم مذکور، روز خود را با 5 درصد بازدهی پشت سر بگذارد. از دیگر سو، بازگشایی ژلاتین کپسول پس از برگزاری مجمع سالانه با رشد 135 درصدی قیمت همراه بود که ناظر بازار بلافاصله، معاملات مذکور را ابطال کرد. در سایر نمادهای این گروه نیز همچنان تقاضا صعودی دنبال شد و نمادهایی همچون دسبحا، برکت، سبحان، دسانکو، دتماد و ددام با صف خرید میلیونی همراه شدند.

    ابلاغ اصلاحیه قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل، افزایش تقاضا در ایران‌خودرو را موجب شد و عرضه 50 میلیونی فروشندگان نیز نتوانست خللی در صف خرید میلیونی این سهم ایجاد کند. در سایر نمادهای گروه نیز وضعیت صعودی ادامه‌دار بود و سایپا، خپارس، خزامیا و تقریباً تمامی قطعه سازان، صفوف خرید گسترده‌ای به خود دیدند.

    از دید فعالان بازار، رشد فعلی بازار سرمایه به دلیل خروج سرمایه‌ها از بازارهای موازی همچنان ادامه‌دار خواهد بود و فصل مجامع شرکت‌ها، اتفاقات مثبتی را برای سهامداران رقم خواهد زد.

    دلار بی ترمز

    ریزش افسار گسیخته دلار در معاملات امروز نیز ادامه یافت و در حالی که در ساعات پایانی روز گذشته، قیمت این ارز به یک‌باره به کانال 12 هزار تومانی سقوط کرده بود، امروز نیز از همان ابتدای صبح، قیمت‌ها کاهشی دنبال شد و حضور گسترده فروشندگان باعث شد تا دلار به 12 هزار 650 تومان برسد. این در حالی است که آمریکا از روز جمعه با انتشار فهرستی از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی، ادعا کرده که تحریم‌های جدیدی را بر این صنعت اعمال کرده است.

    صرافان حاضر در خیابان سپاه، افت شدید قیمت حواله، تسهیل ورود ارز صادراتی به کشور و سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران را از جمله اخبار مهم اثرگذار بر قیمت ارز دانسته و معتقدند بانک مرکزی برای حفظ ثبات هر چه بیشتر بازار، احتمالاً از حجم عرضه‌ها خواهد کاست و قیمت‌ها را در محدوده فعلی کنترل خواهد کرد.

    روزهای کم رونق بازار طلا

    در حالی که قیمت دلار در حال ریزش توأمان بوده اما قیمت طلا و سکه در بازار اصفهان افت کمتری نسبت به دلار را تجربه کرده و بعضاً ثابت باقی مانده است. بر این اساس، امروز هر گرم طلای 18 عیار، قیمت 405 هزار تومانی به خود دید و سکه نیز 4 میلیون و 465 هزار تومان شد که 20 هزار تومان از قیمت روز قبل پایین‌تر بود و نیم‌سکه نیز به زیر 2 میلیون و 500 هزار تومان رسید. همین وضعیت در سایر اقلام نیز ادامه داشت و ربع‌سکه یک میلیون و 600 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو