عصر بازار

انتقاد ضمنی گروه ۲۰ از ترامپ؛

جنگ تجاری، رشد اقتصاد جهان را تهدید می‌کند

عصر اعتبار- وزرای دارایی گروه بیست اعلام کردند که درگیری های تجاری و ژئوپولیتیکی شدت گرفته و خطرات برای رشد اقتصاد جهان را افزایش داده است.

جنگ تجاری، رشد اقتصاد جهان را تهدید می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، گروه بیست رهبر مالی جهان اعلام کردند که درگیری های تجاری و ژئوپولیتیکی شدت گرفته و خطرات برای رشد اقتصاد جهان را افزایش داده است.

    پس از مذاکراتی شدید ، اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی در جنوب ژاپن حمایت خود را از یه سیستم تجاری چند جانبه بر مبنای قوانین اعلام کردند.

    رهبران مالی گروه 20 در ابلاغیه رسمی این اجلاس گفتند:« به نظر می‌رسد رشد جهانی در حال ثبات است و عموماً پیش‌بینی می‌شود در ادامه سال جاری و در 2020 بهبود یابد».

    « ولی سرعت رشد کند است و خطرات آن را رو به پایین سوق می‌دهند. مهم تر از همه درگیری های تجاری و ژئوپولتیکی افزایش یافته است. ما به مقابله با این خطرات ادامه می دهیم و آماده انجام اقدامات بیشتری هستیم».

    در این ابلاغیه  آمده است که سران مالی گروه 20 توافق کرده اند قوانین مشترکی تا 2020 تصویب کنند تا راه‌های فرار مالیاتی شرکت های بزرگ تکنولوژی مثل فیسبوک و گوگل بسته شود.

    این ابلاغیه شامل ادعای افزایش شفافیت بدهی طلبکاران و بدهکاران هم می شود. یک اولویت دیگر توسعه مداوم زیرساخت هاست. این مسئله به خاطر نگرانی در مورد طرح کمربند و جاده چین مورد تاکید قرار گرفت. این طرح کشورهای فقیر را زیر بار بدهی می‌برد که قادر به پرداخت آن نیستند.

    به هرحال ، ابلاغیه نهایی شامل بندی در مورد تشخیص نیاز به حل درگیری تجاری نمی شود.

    این نایده گرفتن که به اصرار آمریکا صورت گرفته، نشان می‌دهد واشنگتن می‌خواهد مزاحمتی برای افزایش عوارض بر کالاهای چینی نداشته باشد. این بیانیه همچنین تصدیق نکرده که افزایش جنگ تجاری بین آمریکا و چین به رشد جهانی آسیب میرساند.

    کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد اولویت اول باید حل درگیری‌های تجاری فعلی باشد و در همین حین قوانین تجارت بین‌الملل باید مدرنیزه شوند.

    صندوق بین‌المللی پول در همین هفته اخطار داد در حالی که انتظار می رود رشد در سال جاری و سال آینده بهبود یابد ولی جنگ عوارض بین آمریکا و چین 0.5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در 2020 کم میکند.

    استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت به نظر او رشد اقتصاد آمریکا تحت تاثیر جنگ تجاری نیست و دولت اقدامات لازم را برای حفاظت از مشتریان در برابر عوارض بالاتر انجام می‌دهد.

    اجلاسg20 بوینس آیرس 2018 بین آمریکا و چین آتش‌بس اعلام کرد تا به مذاکره‌کنندگان فرصتی برای توقف جنگ تجاری بدهد ولی این مذاکرات ماه گذشته با بن‌بست مواجه شدند و هر دو کشور بر کالاهای یکدیگر عوارض بالاتری وضع کردند.

    منوچین گفت دونالد ترامپ و زی جینپینگ در اجلاس جی20 در 28 و 29 ژوئن در اوساکا با هم دیدار می کنند ولی این دیدار به تایید چین نرسیده است.

    در اجلاس بوینس آیرس، رهبران جی 20 توضیح دادند تجارت و سرمایه‌گذاری موتورهای مهم رشد ، بهره وری ، نوآوری ، اشتغال و توسعه هستند و سیستم تجارت بین الملل ایجاد شده تا به این اهداف برسد.

    رهبران در بیانیه 2018 خواستار اصلاح قوانین سازمان تجارت جهانی شدند و قرار شد در اجلاس ژاپن پیشرفت آن بررسی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی