عصر بازار

چه زمانی از فناوری بلاکچین استفاده کنیم؟

عصر اعتبار- مدیر بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی عنوان کرد: امروز مهم‌ترین سوال در حوزه فناوری بلاکچین این است که چه زمانی می‌توانیم از فناوری بلاکچین استفاده کنیم؟

چه زمانی از فناوری بلاکچین استفاده کنیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، کارگاه آموزشی کاربرد بلاکچین در بانکداری و پرداخت صبح امروز توسط بانک توسعه صادرات ایران و انجمن بلاکچین ایران در محل این بانک، برگزار شد؛ نیما امیرشکاری، در این جلسه، با اشاره به اینکه بلاک‌چین حامل این پیام است که به چیزی به عنوان واسطه اعتماد نداشته باشیم، اظهار داشت: دیگر به متمرکز بودن اعتمادی نیست و این مهمترین پیام بلاکچین برای دنیاست؛ در واقع واسطه‌های سنتی که در گذشته اعتماد مردم را جلب کرده بودند، اعتبار گذشته را ندارند و بر اساس آمار منتشر شده از سازمان‌های پژوهشی دنیا در سال 2017، کارمندان داخلی به میزان 43 درصد و هکرها 26 درصد مسئول نشت اطلاعات سازمان ها بوده اند.

    وی تاکید کرد: می‌توان برای حفاظت از یک محل، دیوار ساخت و اطراف آن دیوار گذاشت و منابع زیادی صرف نگهداری آن کرد، اما اگر دشمن داخلی باشد، آن دیوار هیچ کمکی نمی‌کند؛ امروزه با پیشرفت فناوری فضایی ایجاد شده که نمی‌توانیم چشم بسته به افراد داخل سازمان اعتماد کنیم چرا که چه در پوشش سواستفاده و چه نادانسته در معرض نشت اطلاعات توسط اعضای سازمان هستیم.

    مدیر بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه با تاکید بر اینکه بلاکچین برای اولین بار توسط فردی به نام ساتوشی ناکاماتو مطرح شد و گفت: بلاکچین به عنوان یک مفهوم فناورانه با دیتابیس تراکنشی به دنیا معرفی شد که در قالب یک پروتکل فناوری برای ثبت تمامی اقلام  کاربرد دارد.

    این کارشناس بانکی به مقایسه بیت کوین به عنوان محصول بلاکچین با پول دولت‌ها، طلا و نقره و مبادله کالا با کالا پرداخت و افزود: بیت کوین قابل تقسیم است و از این بعد با پول و طلا و نقره برابری می‌کند؛ به لحاظ تبادل بین المللی بیت کوین با اختلافی فاحش از دو ابزار مالی دیگر جلوتر بوده و از منظر ایمنی و ضد جعل بودن وضعیت بسیار مناسب‌تری دارد اما به دلیل آگاهی محدود آحاد مردم از چند و چون کار با بیت کوین هنوز با پذیرش عمومی مطلوبی در مقایسه با پول برخوردار نیست؛ شاید امتیاز انتشار پول توسط دولت‌ها در این حوزه بی تاثیر نباشد در حالیکه بیت کوین منبعی پیشبینی پذیرتر از پول بوده و قابل برنامه‌ریزی است؛ همچنین از دیگر ویژگی‌های دیگر بلاکچین، تغییر ناپذیری؛ غیرمتمرکز و منحصر به فرد بودن، احراز هویت و اجماع عمومی را می‌توان نام برد.

    راه دراز بیت کوین

    امیرشکاری در این کارگاه بر اهمیت آگاهی برنامه‌ریزان مالی از ساختار بلاکچین تاکید کرد و گفت: پیش از هر چیز باید بر ساز و کار بلاکچین مالی اشراف داشت؛ از مهمترین اصول اولیه این ساز و کار این است که معاملات در این حوزه معمولا شبه ناشناس هستند، با یکدیگر در بلاک گروه‌بندی می‌شوند، تراکنش‌ها با اطلاعات مربوط به زمان، مبلغ و طرفین، ثبت و مهر و موم (رمزنگاری) می‌شوند و نکته مهم اینکه بلاکچین متمرکز نیست به این مفهوم که دارای یک مالک نیست و بر این اساس قوانین سختگیرانه در مورد چگونگی نگهداری آن وجود دارد.

    امیرشکاری در اینباره ادامه داد: دارنده پول رمزی مالک آن محسوب می‌شود و هیچ مدرک دیگری برای شناسایی مالک ثبت نمی‌شود؛ پول رمزی می‌تواند بی‌نام نگهداری شود اما در صورت گم شدن یا دزدیده شدن بازگرداندن آن غیر ممکن است؛ جلب اعتماد در معاملات بر مبنای پول رمزی از طریق ویژگی‌های ریاضی انجام می‌شود نه به واسطه ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی. در واقع اعتماد بر پایه اصول ثابت شده و قابل اطمینان رمزنگاری شده صورت می‌پذیرد و اجباری برای اعمال مقررات قانونی برای پول رمزی نیست.

    مدیر بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه در مجموع 21 میلیون بیت کوین در دنیا وجود دارد گفت: بخشی از این حجم از بیت کوین در گردش و بخشی دیگر به تدریج استخراج می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه راه درازی برای کسب وجاهت قانونی بیت کوین در پیش داریم، گفت: با این وجود مهمترین سوال در حوزه فناوری بلاکچین این است که چه زمانی از فناوری بلاکچین استفاده کنیم؟ در واقع زمانی که یک فناوری محبوبیت پیدا می‌کند، تلاش زیادی جهت استفاده از آن برای کاربردهای مختلف صورت می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی