عصر بازار

ذخایر طلا و ارز روسیه از ۰.۵ تریلیون دلار گذشت

عصر اعتبار- حجم ذخایر طلا و ارز روسیه به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ رسید.

ذخایر طلا و ارز روسیه از ۰.۵ تریلیون دلار گذشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی روسیه در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد تا چهاردهم ژوئن امسال این کشور دارای 502.7 میلیارد دلار ذخیره طلا و ارز بوده است. این برای نخستین بار از سال 2014 است که حجم ذخایر طلا و ارز این کشور از نیم تریلیون دلار عبور می‌کند.

    به دنبال سقوط لیر در سال 2014 بانک مرکزی روسیه مجبور به تزریق بخش بسیار زیادی از ذخایر ارزی خود شد به گونه‌ای که حجم این ذخایر از 510.5 میلیارد دلار به 388 میلیارد دلار رسید اما بعد از آن این کشور مجدداً شروع به تقویت ذخایر خود کرد.

    تنها طی دو هفته نخست ژوئن روسیه 7.5 میلیارد دلار به ذخایر طلا و ارز خود افزوده است. بانک مرکزی در سال 2015 رسیدن به ذخایر 0.5 تریلیون دلاری را هدف گذاری کرده بود. طبق اعلام بلومبرگ، ولادیمیر پوتین با جدیت به دنبال تقویت ذخایر طلا و ارز روسیه است و شخصاً این مساله را زیر نظر دارد.

    روسیه در حال حاضر با در اختیار داشتن 2133 تن طلا پنجمین دارنده بزرگ ذخایر طلای جهان محسوب می‌شود. این کشور سهم دلار را از ذخایر ارزی خود از 43.7 درصد به 20 درصد کاهش داده است.

    طی سه ماهه نخست سال روسیه 56 تن طلا از دیگر کشورها خریداری کرده است. روسیه از مدت‌ها پیش به دنبال تقویت ذخایر طلای خود برای متنوع سازی ذخایر بانک مرکزی بوده است. از سوی دیگر اما این کشور به طرز محسوسی از وابستگی خود به دلار کاسته است. روسیه در شرایطی در پنج سال گذشته به طور متوسط 200 تن طلا در سال خریداری کرده است که سال گذشته این کشور 81 میلیارد دلار از ذخایر دلاری خود را به طلا و ارزهای دیگر تبدیل کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی